Afbeelding

Toch nog hobbel te nemen bij nieuwe toegankelijke bushalte

Algemeen 325 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel - Het was voor iedereen een eerste keer vrijdag, toen de eerste 'toegankelijke bushalte' van Zuidplas op de Batavierlaan bij de Bospolderstraat officieel in gebruik werd genomen. Niet in de laatste plaats was het een vuurdoop voor de Moordrechtse Margriet de Lange, die sinds 35 jaar een rolstoel gebruikt, en er nog nooit een bus mee in ging.

"Omdat dat niet kan", zegt ze, terwijl er een bus bij de halte stopt en de deuren opengaan. "Zie je die hoogte? Moet ik springen ofzo?"

"O jee, dit gaat niet lukken", vrezen ook wethouder Jan Willem Schuurman en Joke Verdoold van het Gehandicapten Platform Zuidplas bij het zien van de ruimte die moet worden overbrugd tussen het - onlangs verhoogde - busperron en de vloer van de bus. Even lijkt het erop dat Margriet de Lange er met haar rolstoel niet in kan. Totdat de buschauffeur de rolstoelplank openklapt en het binnenrijden toch vlot blijkt te gaan.

Die plank is overigens niet nieuw, de halte Bospolderstraat wél. In beide richtingen is die onlangs aangepast tot een zogenoemde toegankelijke halte. De halte voldoet nu aan allerlei eisen wat betreft belijning en markeringen en is op de juiste hoogte gebracht. In de loop van dit jaar worden nog meer haltes in Zuidplas aangepakt: de haltes Kievithof en KVT in Moordrecht (twee richtingen), de halte Rozenstraat in Zevenhuizen (twee richtingen) en de haltes Ringvaartlaan, Raadhuisplein, Begoniaveld, Bospolderstraat en Zilvermos in Nieuwerkerk aan den IJssel (twee richtingen). Het is de bedoeling dat Moerkapelle ook een toegankelijke bushalte krijgt.

"We lopen deze eerste opgeleverde halte nog maar eens na", concludeert de wethouder, nadat Joke Verdoold en Margriet de Lange van het Gehandicapten Platform toch nog wel wat losse eindjes hebben opgemerkt. Om vanuit de bus over het fietspad weer op het trottoir te komen was voor De Lange bijvoorbeeld geen makkie. De stoep ligt namelijk een centimeter of drie hoger dan het fietspad, wat rolstoelgebruikers een niet makkelijk te nemen hobbel oplevert.