Logo hartvanzuidplas.nl
Gedeputeerde Vermeulen en minister Nieuwenhuizen gingen wethouder Schuurman voor bij het tekenen van de overeenkomst.
Gedeputeerde Vermeulen en minister Nieuwenhuizen gingen wethouder Schuurman voor bij het tekenen van de overeenkomst.

Filemonster op de A20 te lijf

  •   64 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel – De A20 tussen Nieuwerkerk en Gouda wordt definitief verbreed met in beide richtingen een extra, derde rijstrook. Ook krijgt de snelweg bij het Gouwe-aquaduct een extra rijstrook. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat maandag bekend in Nieuwerkerk, waar betrokken bestuurders een bestuursovereenkomst tekenden.

Door Erik van Leeuwen

Namens de gemeente Zuidplas zette wethouder Jan Willem Schuurman zijn handtekening onder de overeenkomst waarin alle te nemen maatregelen zijn beschreven. Schuurman kon tevreden melden dat geluidswerende maatregelen langs de snelweg bij Nieuwerkerk worden meegenomen bij de uitvoering van de werkzaamheden, die medio 2021 moeten beginnen.

Inwoners van de wijk Zuidplas hebben lang gestreden voor maatregelen tegen geluidsoverlast. "We stonden op een lijst bij het Rijk, maar wisten niet wanneer er iets ging gebeuren. Blijkbaar was de urgentie elders groter. Ik ben heel blij dat er nu maatregelen genomen worden", zei Schuurman. Het gaat om het stuk tussen het Cortlandt-aquaduct en de afslag Nieuwerkerk. "Dat is ongeveer anderhalve kilometer", aldus Schuurman. De kans is groot dat er geluidsschermen komen. "Geluidswallen zijn minder effectief."

Schuurman wil bij de uitvoering van de plannen nauw samenwerken met de inwoners. De wethouder sprak van een win-winsituatie. "De verbreding van de A20 is goed nieuws voor Zuidplas. Het is beter voor de doorstroming en bereikbaarheid van Zuidplas, maar ook voor de verkeersveiligheid."

Ook minister Van Nieuwenhuizen onderstreepte het belang van de verbreding. "De A20 is één van de slagaders van onze economie. Deze snelweg wordt verlost van het fileprobleem en is meteen ook veiliger." In de landelijke file top tien stond de A20 afgelopen jaar vierde.

Of de weg er twee jaar eerder ligt dan eerst de bedoeling was, hangt volgens Van Nieuwenhuizen van tegenslagen af. "Dit is een lastig gebied om te bouwen. Het is het laagste punt van Nederland met slappe veengrond. Ik heb een tijdje geleden een aannemer horen zeggen dat bouwen op die grond hetzelfde is als boren in een puddingbroodje."

"De weg ligt er sneller, maar ik kan niet garanderen dat dat twee jaar eerder is. We hebben te maken met een strakke planning en het is echt zaak dat iedereen er bovenop blijft zitten." 

De minister heeft op basis van een verkenning gekozen voor de variant '3-plus'. Naast een extra rijstrook in beide richtingen krijgt de A20 bij het Gouwe-aquaduct richting Utrecht een vijfde rijstrook. "Daarmee wordt voorkomen dat een nieuwe flessenhals ontstaat."

Van Nieuwenhuizen zei trots te zijn op de daadkracht van alle betrokken partijen, de provincie, de gemeenten Zuidplas, Waddinxveen en Gouda en het hoogheemraadschap. "De weg komt er sneller dan gepland. Dat is een verdienste van alle partijen." De regio betaalt 850.000 euro om de verbreding sneller uit te voeren.
De minister gaf ook aan dat bij de aanleg gekeken wordt naar de klimaatbestendigheid. "We gaan kijken of we de capaciteit van waterafvoer kunnen opvoeren. Het klimaat wordt steeds extremer en we moeten voorkomen dat de weg door bijvoorbeeld clusterregen onbegaanbaar wordt."
Volgens Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie, is de snelle verbreding van de A20 ook een goede zaak gezien de woningbouwopgave van Zuidplas. "Voor de nieuwe inwoners is het belangrijk dat ze snel, goed en veilig van A naar B kunnen." Hij gaf aan dat de verbreding van de A20 onderdeel is van een pakket maatregelen om de mobiliteit in de regio te vergroten. Hij noemde in dat kader het optimaliseren van het gebruik van de Amaliabrug bij Waddinxveen en de aanleg van een snelfietsroute tussen Rotterdam en Gouda.

Meer berichten