(foto en tekst: Erik van Leeuwen)
(foto en tekst: Erik van Leeuwen)

Verkiezingsdebat Midden-Holland 'klettert' zelden

Algemeen 245 keer gelezen

Gouda – Kandidaten van de meeste partijen die woensdag meedoen aan de provinciale verkiezingen gingen vrijdag verbaal de strijd met elkaar aan het Huis van de Stad in Gouda. Vooral op het gebied van mobiliteit in Midden-Holland is er genoeg te kiezen, bleek uit het debat.

Mirjam Salet, als burgemeester van Gouda en voorzitter van de regio Midden-Holland gastvrouw in het Goudse gemeentehuis, sprak vooraf de hoop uit dat het debat met de kopstukken van de partijen een beetje wrevel zou opleveren. "Zonder wrevel geen glans", zei zij. "Persoonlijk hoop ik op behoorlijk wat gekletter."
Volgens Salet hebben de zes gemeenten in Midden-Holland, waartoe Zuidplas en Waddinxveen behoren, veel problemen gemeen. Zij noemde specifiek de woningbouw en de bodemdaling.
Salet en de andere zeventig toehoorders in de raadzaal werden niet getrakteerd op heel veel vuurwerk. Aan de onderwerpen (mobiliteit, energie en woningbouw) lag dat niet, wel aan de stellingen. Vooral op het punt van woningbouw bleef het allemaal wel erg vaag. Geen enkele partij stak een groene kaart op bij de stelling 'er moet ongelimiteerd gebouwd worden in Midden-Holland'. Alle partijen zijn van mening dat er door de woningnood meer woningen moeten komen en dat een evenwichtige verdeling in de types belangrijk is. Binnenstedelijk bouwen heeft daarbij de voorkeur. Dat nodigde wethouder Leon de Wit van de gemeente Krimpenerwaard na het woondebat uit om op te merken dat binnenstedelijk bouwen heel duur is. Hij vroeg de partijen ook om de gemeenten meer vrijheid te geven bij de bouw van woningen in het groen. "Daar gaan wij heel verantwoordelijk mee om."
Het Vijfde Dorp van Zuidplas was een mooi onderwerp om de diepte in te gaan, maar werd vakkundig vermeden, ondanks een vraag uit het publiek. De SP gaf aan dat bij woningbouw eerst gekeken moet worden naar bedrijventerreinen waar panden leeg staan en andere 'kansloze' complexen. "Bouw die om tot woningen", aldus Lies van Aelst van de SP.
De standpunten bij een ander onderwerp, economie en mobiliteit, bleken wel uit elkaar te liggen. Om de regio niet te laten vastlopen is meer asfalt nodig, was de stelling. Van Floor Vermeulen (VVD), die zich als gedeputeerde sterk maakte voor de verbreding van de A20, kwam een volmondig ja. "Investeren is hard nodig, ook in de fiets. We krijgen er veel inwoners bij en die moeten op een goede manier van A naar B worden vervoerd."
Ria Oosterop (D66) was al wat gereserveerder. Zij zei te twijfelen en gaf aan dat het leggen van meer asfalt niet ten koste mag gaan van de leefbaarbeid en de veiligheid. "Met respect van het landschap dus. We moeten er zeker de fiets bij betrekken." Zij wees op de plannen van een snelfietsroute tussen Rotterdam en Gouda en die ook via Nieuwerkerk en Moordrecht gaat lopen. Het CDA benadrukte dat de knelpunten aangepakt moeten worden. "We leven in een dynamische omgeving", aldus Jaco Kastelein.
De SGP zoekt de oplossing in 'en en', zoals Nico de Jager het omschreef. "Invester in het openbaar vervoer, waarbij meer asfalt niet uitgesloten is." Hij zei een warm voorstander te zijn van een lightrail-verbinding. "Dat haalt mensen uit de auto."
Op 'links' werd geheel anders gedacht over het mobiliteitsvraagstuk. Berend Potjer ziet namens GroenLinks veel meer in de fiets en het ov. "De keuze is wat ons betreft: groen of asfalt."
De Partij van de Dieren was het meest uitgesproken. "Asfalt is juist de oorzaak van de problemen. Geen CO2 maar OV", meende Hanke Hoogerwerf. Ook Jaco Schonewille (ChristenUnie) had zijn bedenkingen bij meer asfalt. "Economische groei is niet het enige in het leven wat ons moet drijven."
Vermeulen vond de ideeën van de linkse partijen 'desastreus'. "We moeten niet doen alsof we al af zijn en een hekje eromheen kunnen zetten. Die investeringen zijn niet leuk, maar wel noodzaak."