Afbeelding
Foto: Erik van Leeuwen

'Vijfde Zuidplas-dorp moet wel een ziel krijgen'

Algemeen Vijfde Dorp 715 keer gelezen

Moerkapelle - Inwoners van Zuidplas konden donderdag voor het eerst meedenken en -praten over de ontwikkeling van een nieuw dorp in het middengebied in de Zuidplaspolder. Een algemene waarschuwing tijdens de Moerkapelse meet-up: let erop dat het Vijfde Dorp een ziel krijgt.

Door Erik van Leeuwen

Geen spandoeken in de zaal, geen borden voor de deur. Tegenstanders van het Vijfde Dorp waren thuisgebleven, al deed één inwoner nog een dappere poging om wethouder Jan Hordijk ervan te overtuigen een streep te zetten door het Vijfde Dorp. George Modderkolk uit Zevenhuizen stelde een grond-uitruil voor. "Bouw geen nieuw dorp, maar bouw duizend woningen extra aan de bestaande vier kernen. Dan behoud je de identiteit van het gebied", zei de Zevenhuizenaar.

Modderkolk noemde het Vijfde Dorp een prestigestrijd. "Maar het gaat niks worden. Waarom niet? Omdat dat dorp geen ziel heeft. Noem mij eens grote woningbouwprojecten die geslaagd zijn?"

"We bouwen al vijfduizend woningen aan de kernen", reageerde Hordijk. "De gemeenteraad heeft daar niet voor niets voor gekozen. Meer woningen bouwen tast de dorpse identiteit, die wij als belangrijke waarde zien, aan." Modderkolk vond dat maar onzin. "Waddinxveen bouwt ook volop, maar is nog steeds een dorp."

Hordijk was het wel met hem eens dat het belangrijk is om een ziel in het nieuwe dorp te creëren. "Dat wordt een grote uitdaging."

Het is één van de vele uitdagingen waarvoor Zuidplas staat. De belangrijkste op korte termijn: hoe zich staande houden tussen de grootmachten Rotterdam en de provincie. De wethouder kreeg de nodige vragen daarover op zich afgevuurd. Hij beantwoordde ze allemaal, op geheel eigen openhartige wijze. Zoals de vraag over de motie Nesselande-Oost die door de gemeenteraad van Rotterdam werd aangenomen, en door één van de inwoners in Op Moer omschreven werd als 'ordinaire annexatiepoging'. "Het gebeurt op ons grondgebied. Daar zijn wij de baas", zei Hordijk, die aangaf niet bang te zijn voor de Rotterdamse expansiedrift. "Ik heb vanavond nog contact gehad met wethouder Kurvers van Rotterdam. Die gaf aan de motie niet te gaan uitvoeren."

Hordijk reageerde ook op een publicatie in een krant dat Nieuwerkerk twintig procent van de Rotterdammers, die een woning buiten de gemeentegrenzen gaan zoeken, in de toekomst moet gaan huisvesten. "Ik heb het niet gelezen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. Dat kan helemaal niet."

In de zaal zaten ook ondernemers die hun bedrijf hebben in het gebied dat is aangewezen als plek waar het nieuwe dorp moet komen. Zij beklaagden zich over de onzekerheid. Hordijk: "Dat snap ik heel goed. U wilt weten wat er gaat gebeuren. Kan ik blijven, moet ik mijn bedrijf verplaatsen of wordt het bedrijfsbeëindiging? Wij willen graag snel die duidelijkheid geven."

Vragen waren er ook over het 'stikstofprobleem' waardoor grote projecten stilliggen. Projectleider Marco van Lente gaf aan dat die problematiek bij de ontwikkeling van het middengebied nog niet speelt. "We hebben genoeg tijd om na te denken over compensatie."

Inwoners konden tijdens de eerste 'meet-up' - donderdag 19 september is de tweede in Swanla – hun vragen, maar ook hun suggesties en ideeën kwijt over belangrijke vraagstukken als landschap, wonen en mobiliteit.

Over dat laatste onderwerp waren veel vragen. "Want die mensen moeten er wel kunnen komen en vertrekken", zoals een inwoner stelde. Daar is door de verkeers- en vervoersdeskundigen al over nagedacht. De ontsluiting moet gaan lopen via de Middelweg/Bredeweg en de Moordrechtboog. "Daar is voldoende restcapaciteit", meldde beleidsadviseur Tino Petradakis. Het is de bedoeling dat de 'lintwegen' in het gebied worden ontzien. "We gaan het ook zoeken in alternatieven voor het autoverkeer. Snelfietspaden, maar ook in een nieuwe openbaarvervoerverbinding."

Petradakis vertelde ook dat Zuidplas sinds kort met de gemeente Gouda praat over een nieuw station: Gouda-West/Moordrecht-Noord, dat in de 'Gouweknoop' zou komen. "Dat is nog vrij prematuur, maar de NS en ProRail praten ook mee."