Tweehonderd leerlingen van de Nieuwerkerkse vo-scholen krijgen woensdagochtend een virtualreality-bril op.
Tweehonderd leerlingen van de Nieuwerkerkse vo-scholen krijgen woensdagochtend een virtualreality-bril op.

Brugklassers in de rol van verkeersslachtoffer in VR-game

Algemeen 290 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel - Meer dan tweehonderd brugklassers van het Thorbecke en het Comenius College in Nieuwerkerk zien woensdag 11 december door een virtualreality (VR)-bril waar hun gedrag in het verkeer toe kan leiden. Het project 'Beat the Street' moet leerlingen bewuster maken van de risico's die zij lopen.

'Beat the Street', waarvoor woensdagochtend alle brugklasleerlingen naar het Thorbecke komen, wordt georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland (VVN), afdeling Zuidplas, en ondersteund door de gemeente. In de VR-game Beat the Street worden verkeerssituaties nagebootst en moeten de scholieren snelle beslissingen nemen.
Tot nu toe richtte VVN Zuidplas zich vooral op leerlingen van de basisschool. Uit statistieken blijkt echter dat jongeren in de leeftijd van de middelbare school ook een zeer kwetsbare groep zijn in het verkeer. Het risico op een ongeval zou voor jongeren van 12 tot 18 jaar ongeveer drie keer zo groot zijn als voor een meer ervaren verkeersdeelnemer.
Dit jaar was het volgens voorzitter Louis de Haan van VVN Zuidplas in Nieuwerkerk zeker negen keer 'raak'. "Op de Zuidplaslaan waren er vier brommerongelukken en op de Batavierlaan vijf ongevallen. Die cijfers - die alleen betrekking hebben op pubers - zijn van begin november."
Verkeerstechnisch zit het met de inrichting van wegen over het algemeen wel goed in Nederland, meent de voorzitter. "Maar als het gaat om het gedrag van mensen in het verkeer, dan kun je je achter de oren krabben. Dat gedrag is een van de belangrijkste aspecten bij ongelukken, zeker bij pubers die op z'n zachtst gezegd wat speels zijn en vaak de consequenties van hun keuzes niet overzien. Dat maakt ze extra kwetsbaar."
De jongste groep middelbarescholieren is volgens De Haan nog het meest beïnvloedbaar en daarom een geschikte doelgroep voor Beat the Street. "Het is in het spel alsof ze echt aan het verkeer deelnemen. Bezig zijn met een telefoon op de fiets, en het gevolg daarvan, is een van de situaties die wordt gesimuleerd. Zonder daadwerkelijk in gevaar te zijn, kunnen ze meemaken hoe het is om een ongeval te krijgen." (Judith Rikken)