Logo hartvanzuidplas.nl
Foto: Pixabay

Vestia maakt excuses aan bewoners Vioolveld zonder verwarming

  •   229 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel - Woningcorporatie Vestia heeft erkend dat zij klachten van bewoners van een appartementencomplex aan het Vioolveld niet goed heeft opgepakt. De bewoners zitten door een lekke centrale verwarming al anderhalf jaar in de kou. Vestia heeft in de uitzending van het televisieprogramma Radar excuses aangeboden.

Door Erik van Leeuwen

Radar besteedde maandag aandacht aan de kwestie. In een item van zeven en een halve minuut werd geschetst dat onder andere bewoners Fabian Hessel en buurman Abdullah Hekk, ondanks een regen van klachten, al geruime tijd zonder een goed werkende verwarming zitten. "Hij werkt zes uur per dag, langer niet", aldus Hessel in het televisieprogramma. "Ze komen steeds het water bijvullen, maar er zit ergens een lekkage en dat lossen ze niet op."

Structurele oplossing
Al in december 2018 diende Hessel zijn eerste klacht in. De installateur kwam regelmatig langs om een lek in een verwarmingsbuis te dichten. Tot een structurele oplossing kwam het niet, waardoor Hessel en zijn vriendin grote delen van de dag in de kou zaten. "Dit jaar hebben we geen strenge winter, maar vorig jaar vroor het wel. We zaten met dekentjes op de bank of we gingen na het eten maar naar bed."

Vestia betreurt de gang van zaken en zegt te werken aan een structurele oplossing. "De cv wordt beheerd door een installatiebedrijf. Als bewoners contact opnemen in verband met de verwarming komen zij rechtstreeks bij de installateur terecht. Zo worden ze sneller geholpen en kunnen reparaties sneller worden ingepland. Dit heeft als nadeel dat deze meldingen niet bij ons binnenkomen. Wij zijn en blijven natuurlijk eindverantwoordelijke. Daarom gaan we nu strak organiseren dat installateurs het ons sneller melden als zij meerdere vergelijkbare klachten binnen hetzelfde gebouw krijgen", aldus woordvoerder Monique de Geus.

Doordat de leidingen onder de grond liggen, is het volgens Vestia lastig in te schatten of er een lek aan zit te komen. "Nu duidelijk is dat er in relatief korte tijd meerdere lekken op verschillende plekken zijn ontstaan, gaan we nu de kwaliteit van het hele leidingennetwerk onderzoeken."

Vestia zegt geleerd te hebben van de kwestie. "We voeren met al onze installateurs standaard maandelijks overleg."

Meer berichten

Wat vindt u?

Ben jij al lid van ons burgerpanel TipZuidplas?



Reageren!