Logo hartvanzuidplas.nl
Een auto van de sloop halen en op Hemelvaartsdag meedoen aan de cross is er vanaf volgend jaar niet meer bij. (foto: archief HVH/Erik van Leeuwen)
Een auto van de sloop halen en op Hemelvaartsdag meedoen aan de cross is er vanaf volgend jaar niet meer bij. (foto: archief HVH/Erik van Leeuwen) (Foto: )

Autocross anders, maar in de kern toch hetzelfde

  •   771 keer gelezen

Zevenhuizen - Zoals op zoveel plekken waar tot 1 september geplande evenementen niet door mogen gaan, bleef het op Hemelvaartsdag ook stil aan de Zevenhuizense Bierhoogtweg. Corona dwarsboomde uiteindelijk editie 2020 van de jaarlijkse autocross, maar door strengere regels was het maar de vraag hoe die eruit had gezien als er op 20 mei wél was gereden. "Onze autocross draait op vermaak, het is hier geen Zandvoort. Maar dat kreeg ik niet uitgelegd."

Organisator Henk Wooning had twee maanden geleden een vervelende boodschap voor wie de winter sleutelend aan zijn auto had doorgebracht en in de schuur een zo goed als raceklaar exemplaar had staan. En dan vooral voor de zeventig coureurs die zich hadden ingeschreven voor de zogenoemde Twigt cup; die klasse voor sloopauto's is van de cross verdwenen nu door de gemeente en de Veiligheidsregio de eisen zijn aangescherpt. "Daarmee was ik al de helft van het deelnemersveld kwijt."

Voor alle anderen die op Hemelvaartsdag hun rondjes in het zand aan de Bierhoogtweg wilden maken, betekende de verplichte aansluiting bij de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF) een aanzienlijke toename van de kosten. Wooning: "Na decennia zonder licentie van de KNAF, waarin het altijd goed is gegaan, was het nu: óf die licentie komt er, óf er komt geen cross. We hebben gekozen voor de licentie, waardoor wij als officials bijvoorbeeld op cursus moeten, de jeugd een praktijkexamen moet afleggen en deelnemers voortaan een gecertificeerde rolkooi in hun auto moeten bouwen, brandwerende overalls moeten dragen en goedgekeurde veiligheidsgordels en helm moeten gebruiken. Dat kost een rijder al gauw 1500 euro."

Volgens Wooning betekenen de aangescherpte eisen niet dat de cross in het verleden onveilig was voor deelnemers en publiek. "Iedere deelnemer had natuurlijk een goede helm op zijn hoofd, al was die misschien niet KNAF-gecertificeerd. De Veiligheidsregio, die filmpjes van eerdere jaren heeft bekeken, heeft ook gezegd dat de baan altijd conform de eisen is geweest. Het publiek stond altijd op twintig meter van de baan, met een wal ertussen. Dat hóeft helemaal niet, maar dat blijf ik wel doen. Ik snap daarom niet waar de gemeente zich druk over maakt. Die heeft trouwens ook nooit een beambte het weiland in gestuurd om te checken of ik wel op mijn blauwe ogen te geloven was."

Vraagtekens
Gemeente Zuidplas stelt dat een aantal hulpdiensten vraagtekens heeft geplaatst bij de veiligheidsmaatregelen van het evenement. "De organisator heeft aangegeven zich altijd aan de richtlijnen te houden. Aan hem is altijd het vertrouwen gegeven dat hij dat inderdaad deed", aldus een woordvoerder van de gemeente. De deskundigheid die echter nodig is om dat te kunnen controleren, is volgens de gemeente complex en specialistisch. "Noch bij de gemeente noch bij de hulpdiensten is deze specifieke kennis aanwezig. Aansluiting bij de KNAF werd daarom vereist. "De KNAF kan het evenement alleen controleren en toezicht houden op de naleving van de richtlijnen, als de organisator zich ook aansluit bij de KNAF. De organisator was het afgelopen jaar helaas hiertoe niet genegen." Dit jaar had hij geen keuze. De nu gewijzigde koers noemt de gemeente 'onontkoombaar vanwege de geuite zorgen van de hulpdiensten, de maatschappelijke opvattingen en de juridische ontwikkelingen over risico’s, veiligheid, vergunningverlening en aansprakelijkheden."

Dat het evenement door de coronamaatregelen deze Hemelvaartsdag niet doorging, komt uiteindelijk wel goed uit, denkt Wooning. "Kijk, financieel komt het mij niet uit, maar dat is domme pech. Het is wat het is, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Deelnemers hebben nu twaalf maanden de tijd om zich goed voor te bereiden en kosten kunnen ook over een langere periode worden uitgesmeerd."

De autocross wordt anders, het feestje blijft. "Met de ongewilde professionalisering zullen andere deelnemers en andere auto's aan de start verschijnen. Wat blijft is met elkaar een potje bier drinken. Want daar gaat het het publiek uiteindelijk toch om, samenkomen langs de baan en af en toe over de schouder kijken naar wat er daar gebeurt." (Judith Rikken)

Meer berichten