Jongeren wordt nogmaals naar hun inbreng gevraagd.
Jongeren wordt nogmaals naar hun inbreng gevraagd. Foto: pr

Jongeren gevraagd om creatieve input voor campagne

Algemeen 152 keer gelezen

Regio - De landelijke campagne #slimmerchillen gaat tot september door. Jongeren en studenten in het bijzonder worden aangesproken om op een creatieve manier om te gaan met de anderhalvemetersamenleving. De maatregel om afstand te houden blijkt, gezien het stijgende aantal coronabesmettingen in het land, een steeds lastigere opgave.

Via sociale media worden jongeren uitgedaagd een oplossing te bedenken voor verschillende opdrachten. Zo is er een rap-challenge, waarbij wordt aangemoedigd een creatieve tekst in te sturen. Wel snel meedoen, want insturen kan nog tot half augustus. Uit alle inzendingen wordt een winnaar gekozen die een cadeaubon van 50 euro ontvangt.

Er is ook een posterwedstrijd, waarin jongeren hun artistieke kant kwijt kunnen. Een komisch of juist serieus beeld: het mag allemaal. Het thema moet wel 'ik en 1,5 meter' zijn. Hieruit wordt een #slimmerchillen-campagneposter, bestemd voor abri’s en reclameborden, ontwikkeld. Alle posters worden bovendien gebundeld en aan het einde van de zomer aangeboden aan premier Rutte. 

Verder wordt input gevraagd over hoe veilig te chillen met vrienden. Ook kan er worden gestemd op stellingen. Elke dag wordt zo'n stelling geplaatst op de website van #slimmerchillen en andere #slimmerchillen-kanalen verspreid. Jongeren kunnen hun stem uitbrengen en maken zo kans op een cadeaubon, die iedere week onder drie deelnemers wordt verloot. Op de website staat de rest van de uitdagingen en verdere informatie.

Dringende oproep
Premier Rutte en minister De Jonge onderstreepten afgelopen week dat het niet goed gaat met de coronabesmettingen in Nederland. Zij deden een dringende oproep aan jongeren, omdat er zorgen zijn over hoe zij omgaan met de maatregelen. De campagne #slimmerchillen, georganiseerd door acht veiligheidsregio’s, stimuleert jongeren om door middel van filmpjes, posters, stellingen (en deze te delen op social media) alternatieven te bedenken hoe het dagelijks leven anders in te richten.