Op de Koningsspil is het twee keer per dag, bij het beginnen en het uitgaan van de scholen, erg druk. (foto: Judith Rikken)
Op de Koningsspil is het twee keer per dag, bij het beginnen en het uitgaan van de scholen, erg druk. (foto: Judith Rikken)

Nieuwe ontsluiting voor Moerkapelse Jonge Veenen

Algemeen 1.653 keer gelezen

Moerkapelle – De gemeente heeft in het voorlopige ontwerp van fase 3 van De Jonge Veenen een tweede ontsluitingsweg voor de wijk ingetekend. Met de weg moet de Koningsspil, waar tijdens de schoolspits grote drukte is, worden ontlast.

De tweede ontsluitingsweg moet komen bij de Julianastraat en Sportweg en gaat pal lopen langs het derde nieuw te realiseren veld van voetbalvereniging Moerkapelle. De club heeft nu een half trainingsveld. Net als de andere twee velden krijgt het nieuwe veld een kunstgrasbovenlaag.

De Koningsspil, de hoofdader van De Jonge Veenen nu, loopt tijdens de schoolspits helemaal vol met auto’s van ouders die hun kinderen naar de Rehoboth- en Keijzerschool brengen. Daardoor ontstaan er onveilige situaties. Het kruisingsvlak bij de school is vaak geblokkeerd. Moeders en vaders die hun kinderen met de fiets bij school afzetten, voelen zich gedwongen om het trottoir te nemen. Daardoor ontstaan er weer onveilige situaties voor kinderen en ouders die lopend naar de scholen gaan. Nynke van der Kallen, gedragsadviseur van DTV Consultants – het onafhankelijke verkeersbureau dat onderzoek deed naar de verkeerssituatie in De Jonge Veenen – sprak maandag tijdens een online-bewonersavond over een ‘vicieuze cirkel’ op de Koningsspil. “Omdat er onveilige situaties zijn voor fietsers en voetgangers nemen ouders uit voorzorg de auto, waardoor de druk op het verkeer nog meer toeneemt.”

De gemeente verwacht dat met een tweede ontsluitingsweg de problemen tot het verleden behoren. Omdat de start van de bouw van Jonge Veenen III pas in 2022 begint, zet zij wel in op tijdelijke aanpassingen. Die hebben vooral betrekking op het gedrag van de weggebruiker tijdens de piekbelasting, een kwartier ’s morgens en een kwartier ’s middags rond het begin en uitgaan van de scholen. Het is de bedoeling dat er gedragsafspraken komen. De Koningsspil zal tijdens de schoolspits één rijrichting krijgen. “Geen eenrichtingsverkeer, maar één rijrichting”, verduidelijkte Van der Kallen. Eén rijrichting moet de doorstroming bevorderen. “Om te voorkomen dat het kruisingsvlak wordt geblokkeerd door kerende auto’s kan de gemeente een tijdelijk stopverbod invoeren.”

Om die gedragsafspraken bij iedereen op het netvlies te krijgen, zal er vanuit de scholen en de gemeente een campagne worden gestart. “Daarnaast is er de mogelijkheid om het fietsverkeer te stimuleren.” Probleem is echter dat de fietsenstallingen bij de scholen al overvol staan. “We bekijken de mogelijkheden om elders een stalling neer te zetten”, zei Mirko Buining, gemeentelijk projectleider van de Jonge Veenen.
Fase 3 van de wijk krijgt 185 woningen. Daarvan is dertig procent sociaal of een ‘betaalbare’ woning, met een prijsklasse tot 225.000 euro. De wijk krijgt, zo lichtte Buining bij het voorlopige ontwerp toe, een groen karakter. “Het wordt straks mogelijk om in de groene vingers een mooie wandeling met je hondje te maken.”

Het aantal parkeerplaatsen bij de scholen en de voetbalvereniging gaat fors omhoog, waarmee de gemeente de parkeerdruk wil laten afnemen. Er is voor gekozen om extra leslokalen in een tweede gebouw onder te brengen. Uitbreiding van het huidige scholencomplex was lastig, vertelde Buining. “Zomaar een nieuw gebouw eraan vastplakken is niet wenselijk. Een verdieping erop is ook moeilijk omdat er vele luchtbehandelingsinstallaties op het gebouw staan. Die verplaatsen is schreeuwend duur.”

De twee scholen hebben nu samen 29 klaslokalen. Dat worden er 38. De negen nieuwe lokalen komen in een nieuw gebouw tegenover de scholen. Dat gebouw wordt gedeeld met 26 appartementen. De gemeente heeft bewust gekozen voor een ‘functievermenging’. “De verwachting is dat over vijftien jaar de lokalen niet meer nodig zijn omdat het aantal leerlingen naar beneden gaat. De lokalen kunnen dan worden teruggebouwd als appartement.” (Erik van Leeuwen)