Of de gemeente kiest voor een actiever beleid hangt mede af van de verwachte toename van de parkeerdruk.
Of de gemeente kiest voor een actiever beleid hangt mede af van de verwachte toename van de parkeerdruk. Foto: Myriam Dijck

Met nieuw model goedkoper elektrisch laden op meer plekken

Algemeen 199 keer gelezen

Zuidplas - Tot juli 2024 krijgt Zuidplas 26 tot 54 nieuwe elektrische laadpalen bovenop de 42 die er op dit moment zijn. Als de gemeente ervoor kiest om haar faciliterende rol in te ruilen voor een actievere, kunnen dat er nog meer worden. Zij kan dan zelf, zonder aanvraag van inwoners, laadlocaties gaan aanwijzen. 

Burgemeester en wethouders van Zuidplas besloten op 20 oktober om voor de plaatsing van laadpalen voor elektrisch vervoer, net als zo’n dertig andere gemeenten, aan te sluiten bij de aanbesteding die Rotterdam hiervoor in de markt zet. Hiermee stapt Zuidplas over van het huidige open marktmodel naar een concessiemodel. 

Daarbij wordt het recht om laadpalen te plaatsen neergelegd bij één partij, gaat de laadprijs voor inwoners en bezoekers van Zuidplas met 15 procent omlaag en krijgt de gemeente een concessievergoeding.

De aanbesteding die nu loopt, biedt de mogelijkheid om als gemeente een actiever beleid te voeren en daarmee in kortere tijd een dekkender netwerk van laadpalen in Zuidplas te realiseren. Die actieve rol houdt in dat Zuidplas ook zonder aanvraag van een inwoner kan besluiten om laadlocaties aan te wijzen. Te denken valt aan laadlocaties nabij bestaande voorzieningen of nieuwe bouwprojecten. 

Door actief aan te wijzen, kan laadinfrastructuur bij oplevering van zo’n project al beschikbaar zijn, zodat bewoners niet zelf een paal hoeven aan te vragen.

Het reserveren van parkeerplaatsen in de openbare ruimte voor elektrische auto’s betekent dat deze parkeerplaatsen aan de openbaarheid onttrokken worden. Alleen elektrische auto’s die daadwerkelijk aan het laden zijn, mogen gebruikmaken van de parkeerplaats. 

In Zuidplas wordt in eerste instantie één parkeerplaats per laadpaal ingericht als laadplaats. Pas bij intensief gebruik kan een tweede laadparkeerplaats worden overwogen.

Naar verwachting worden de komende jaren 26 tot 54 nieuwe palen geplaatst. Dat is een verdubbeling van het aantal laadpalen op dit moment, maar op het totaal aantal parkeerplaatsen in de gemeente blijft het aantal voor iedereen bruikbare plekken dat wegvalt, volgens het college zeer beperkt.