Stefanie van Pelt met haar boek 'Hoe start ik een webshop?'
Stefanie van Pelt met haar boek 'Hoe start ik een webshop?' Foto: Chantal de Graaff

Stefanie uit Nieuwerkerk is Mrs Ecommerce: ‘Een webshop opzetten is veel werk’

Algemeen 787 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel - De Nieuwerkerkse Stefanie van Pelt weet alles van webshops. Onder haar alias Mrs Ecommerce, helpt ze ondernemers om van hun webwinkel een succes te maken. Kennis die zeker in tijden van lockdown goed van pas komt, want er komt meer bij kijken dan de meeste mensen denken.

Door Myriam Dijck

Van Pelt ondervond dat zelf. Tijdens haar studie interactieve media in Amsterdam droomde ze ervan om stage te lopen in New York. Dus had ze geld nodig. Suède laarzen waren destijds mateloos populair, en als liefhebber had ze een fanpagina opgezet op Hyves, het socialemediakanaal van dat moment. “Er bestonden toen nog nauwelijks dit soort pagina’s. Zonder iets te doen kregen we er per dag duizenden leden bij.”

Toen de teller op 200.000 stond bedacht Van Pelt dat daar handel in zat. Via een webshop probeerde ze schoenen aan de leden te verkopen, maar liep al snel tegen onverwachte regelgeving aan. "Wat ik deed bleek 'parallel import' (handel van producten waarbij gebruik wordt gemaakt van prijsverschillen tussen landen, red.) te zijn, en dat mag niet. Toen ben ik er meteen mee gestopt."

Haar stage deed ze uiteindelijk in Amsterdam, maar de interesse in webshops bleef. Van Pelt schreef haar volledige scriptie over het onderwerp: ze interviewde ruim 50 webshopeigenaren over hun bedrijfsvoering. 

Opvallend was dat het merendeel wettelijk niet alles op orde had. “Veel ondernemers hadden over bepaalde onderwerpen nooit nagedacht, of ontkenden dat ze ermee te maken hadden. Tegenwoordig is dat nog steeds zo.”

Sjoemelen
De belangrijkste wetgeving die door veel ondernemers wordt genegeerd gaat over het terugnemen van producten. Van Pelt: "Geweigerde producten moet je altijd terugnemen en de klant volledig terugbetalen. Dit is om de consument te beschermen, omdat je de items van tevoren niet kunt passen of voelen.”

Hier wordt nog wel eens mee gesjoemeld, zegt Van Pelt. “Webshops mogen bijvoorbeeld geen administratiekosten rekenen voor retourneringen.”

Vooral bij kledingwebshops komen er veel bestellingen terug, tot wel een derde van de orders. "Daar zitten dus wel kosten in, maar geen omzet. De beste manier om dit op te vangen is door veel informatie te geven over de afmetingen, het materiaal, de kleur.”

Struikelblokken
Er is overigens coulance voor ondernemers die niet alles op orde hebben. De toezichthouder, de Autoriteit Consument & Markt, geeft altijd eerst een waarschuwing.

Voor een boete moet je het volgens Van Pelt 'echt heel bont maken'. "Recent kreeg een webshop een boete van 50.000 euro, maar hier werd structureel laat geleverd en klanten kregen hun geld niet terug."

Waar beginnende webshopondernemers uiteindelijk nog het meest over struikelen is al het werk dat er bij komt kijken. “Van een afstandje lijkt het heel makkelijk om een webshop te openen, maar je runt een heel bedrijf in je eentje: van de marketing, website, klantenservice, strategie, tot de in- en verkoop", zegt Van Pelt. "Na twee jaar is bijna de helft van de nieuwe webshops er alweer mee gestopt."

Van Pelt herschreef haar scriptie en die is nu te koop als boek: Hoe start ik een webshop? Daarnaast biedt ze webshopondernemers online trainingen met praktische tips en ze geeft een-op-eenbegeleiding.


Zo begin je een webshop

- Succes begint met een goed concept. "Een bestaande webshop kopiëren is geen goed idee.”

- Zorg dat je alles wettelijk op orde hebt. "Het terugnemen van orders hoort erbij, wees hier op voorbereid.”

- Vergroot je omzet voordat je je assortiment uitbreidt. "Denk niet dat je de nieuwe bol.com kunt worden.”

- Houd je uitgaven laag. "Inpakpapier van vloeizijde ziet er prachtig uit, maar is dat echt nodig?”

- Focus op effectieve marketing. "Bestellingen komen niet automatisch binnen als je de hele dag op sociale media zit; zorg voor een strategie. En vergeet je vindbaarheid op Google niet.”