De schrikblokken zijn verkeerd geplaatst: met de hoge kant richting de weg.
De schrikblokken zijn verkeerd geplaatst: met de hoge kant richting de weg. Foto: Erik van Leeuwen

Veel mis aan nieuwe Middel- en Bredeweg: ‘Reconstructie is weggegooid geld’

Algemeen 950 keer gelezen

Moordrecht/Zevenhuizen – De reconstructie van de Middelweg in Moordrecht en Bredeweg in Zevenhuizen is volgens omwonenden weggegooid geld geweest. Vorig jaar werd de weg afgeschaald tot ‘lokale’ weg, met bijpassende maatregelen. Bewoners stellen dat de verkeersveiligheid er niet op voor-, maar achteruit ging.

Erik van Leeuwen

De Middelweg in Moordrecht, die na de kruising met de Zuidelijke Dwarsweg doorloopt in de Bredeweg, kreeg door de afschaling een nieuwe weginrichting. Een van de maatregelen was het versmallen van de weg in de hoop dat automobilisten ook minder diep hun gaspedaal zouden intrappen.

In de praktijk blijkt op de 60 kilometerweg nog even hard te worden gereden als voorheen. “Het is nog steeds een racebaan”, zegt Sjef den Hartog, die woont aan de Bredeweg. In de weg zijn op een paar plekken verkeersdrempels aangelegd, maar die doen niet wat ze moeten doen: de snelheid eruit halen. Bewoners hebben de proef op de som genomen; pas bij een snelheid van honderd kilometer per uur was enig effect merkbaar.

Voor de tunnel, aan de Zevenhuizense kant van het traject, lagen wel verkeersdrempels die hun nut bewezen, maar die zijn voor een deel stuk gereden. “Delen liggen naast de weg.”

Onvrede is er ook over de oplossing die werd gevonden bij het kruispunt aan het begin van de Middelweg vanuit Moordrecht. Door de weg te versmallen is de ‘bocht’ daar een uitdaging geworden. Vrachtverkeer met de bestemming Middelweg en Bredeweg, kan de bocht niet nemen zonder op de andere helft te komen. Dat heeft tot gevolg dat het verkeer op de andere helft in de remmen moet en moet uitwijken.

Aanvankelijk was bij de werkzaamheden geen rekening gehouden met de uitrit van transportbedrijf Van der Kaa, ter hoogte van de bocht. “Omdat de uitrit te smal was, konden we de bocht niet halen en reden we de berm kapot”, aldus eigenaar Lourens Six. Op zijn aandringen werden aanpassingen gedaan, waaronder het aanleggen van een keienstrook, waardoor zijn vrachtwagens nu wel de bocht kunnen maken.

Blokken
Opvallend is ook de aanwezigheid van de witte schamp- of schrikblokken. Die horen te dienen als waarschuwing voor automobilisten om vooral niet de slappe berm in te rijden. Aan één kant van de weg zijn tussen asfalt en blokken nog grasdoorlatende tegels aangelegd. De bocht blijkt echter een groot probleem voor sommige verkeersdeelnemers. “Zeker als je weinig ervaring hebt en de weg niet goed kent, kan het misgaan”, zegt Six. 

Afgelopen week zag hij een automobilist die moest uitwijken voor een tegemoetkomende vrachtwagen, in aanraking komen met een schrikblok. Het resultaat: forse schade aan de auto, aan de wielen en onderkant. De blokken blijken zowel rechts als links van de weg verkeerd te zijn geplaatst. In plaats van de lage kant staat de hoge kant richting de weg. 

Er is meer mis met de weg. Toen de bovenlaag werd vervangen, is de weg opgevuld met allerlei materiaal waarover het nieuwe asfalt werd gestort. Bewoners hebben foto’s van restafval van bijvoorbeeld delen van een gloeilamp. Diezelfde bewoners klagen ook over het ander soort asfalt dat is gebruikt. De weg is daardoor gehoriger dan voor de reconstructie.

Normen
Verkeerswethouder Jan Willem Schuurman heeft bewoners in een reactie laten weten dat de weg is aangelegd volgens de normen van zestigkilometerweg.

Nieuw Elan Zuidplas, dat een werkbezoek bracht om de situatie te bekijken, heeft aangekondigd de verkeerssituatie en de wegwerkzaamheden aan de kaak te stellen. “Naast de slordigheden vind ik dit ook een gevalletje theorie-praktijk. Kijk ter plekke hoe de situatie is en scherm niet met normen”, aldus raadslid Paul van Drenth.

De gemeente heeft vorig jaar flink de portemonnee moeten trekken voor de aanpassingen: 450.000 euro, waarvan tweederde bestemd was voor regulier onderhoud.