Afbeelding

Knibbelweg-Oost wordt logistieke hotspot

Algemeen 851 keer gelezen

Zevenhuizen – De initiatiefnemers van de corridor A12 aan de Knibbelweg-Oost hebben grote ambities voor het gebied, waar een bedrijventerrein komt in combinatie met glastuinbouw. Er wordt ingezet op grootschalige en duurzame logistiek.

Erik van Leeuwen

In de regio werd lang gesteggeld over de ontwikkeling van het gebied, dat gelegen is tussen de N219, Knibbelweg, Noordelijke Dwarsweg en Vierde Tocht.

De provincie weigerde aanvankelijk akkoord te geven voor de plannen en hield vanwege overprogrammering van bedrijventerreinen de ontwikkeling lange tijd tegen. In 2019 staakte de provincie haar verzet.

Het bewuste gebied wordt in twee fases ontwikkeld. Bij de eerste fase gaat het om in totaal 19 hectare grond, waarvan vijftien hectare is bestemd voor logistieke bedrijven. De overige vier hectare wordt gebruikt voor glastuinbouw.

Drijvende kracht achter het initiatief is de Van Uden Groep uit Waddinxveen, die een grote logistieke speler is. Er wordt ingezet op grootschalige en duurzame logistiek. Door grootschalige logistieke bedrijven bij elkaar te plaatsen, wordt de efficiëntie bevorderd. Daardoor zijn er minder vervoersbewegingen.

Werk
De komst van de grote logistieke bedrijven zal de werkgelegenheid een boost geven. Voor hoeveel personen er straks werk is, is nog niet duidelijk. Het gaat vermoedelijk om enkele honderden nieuwe banen. Het terrein ligt op een steenworp afstand van het nieuwe dorp dat vanaf 2024 in de Zuidplaspolder wordt gebouwd.

Ook duurzaamheid speelt bij de transitie van het gebied een grote rol. Er komen maatregelen op het gebied van watersysteem, energie en bouwen en landschappelijke inpassing. Voor de toenemende verharding zal compensatie plaatsvinden. Op de daken van de logistieke bedrijven komen zonnepanelen.

Er wordt nog gekeken naar een zelfsluitend energiesysteem, omdat de capaciteit van het elektriciteitsnet - tot de komst van een nieuw hoogspanningsstation in Zevenhuizen - onvoldoende is om opgewekte energie op te slaan. Er wordt gewerkt aan een oplossing ter overbrugging. 

Ook voor het leidingennetwerk naar het nieuwe station, dat op zijn vroegst in 2024 klaar is, moet nog een oplossing worden bedacht. Mogelijk wordt er dieper in de grond geboord.

Voor de ontsluiting van het terrein komt er voor de eerste fase een ‘slanke’ oplossing: een weg naar de N219. De initiatiefnemers hopen dat de gemeenteraad in het eerste kwartaal van volgend jaar het bestemmingsplan goedkeurt.