Pien Meppelink probeert over te steken bij de kruising van Land voor Water en de Middelweg.
Pien Meppelink probeert over te steken bij de kruising van Land voor Water en de Middelweg.
Zuidplas groeit

Verkeersveiligheid is van ons allemaal

Algemeen Zuidplas groeit 344 keer gelezen

Moordrecht – Zuidplas kent tal van onveilige verkeerspunten. Dat is een bron van zorg voor inwoners, gemeente en gemeenteraad. “Als ik constateer dat twintig procent van de automobilisten te hard rijdt, word ik onrustig.”

Pien Meppelink, raadslid van het CDA met verkeer in haar portefeuille, wil best wel even op de foto midden op de kruising van de Middelweg en Land voor Water in Moordrecht. Maar hoe doe je dat, als auto’s komen en gaan, vanuit alle richtingen? Uiteindelijk stapt ze maar op de fiets en maakt ze vaart om de kruising over te steken.

De kruising in Moordrecht, de entree van het dorpscentrum, is veel inwoners een doorn in het oog. Toen Meppelink met haar partij een enquête deed onder inwoners van Zuidplas over de gevaarlijkste knelpunten in hun dorp, stond de kruising in Moordrecht bovenaan het lijstje. 

Duizenden mensen passeren dagelijks het punt, om naar hun werk te gaan of hun kinderen naar school te brengen. “Ik zie het hier vaak net goed gaan”, zegt Meppelink, die tijdens spitsuur ook een van de gebruikers is. “Fietsers en automobilisten die in elkaars vaarwater zitten. Het is geen lekker punt. Een ramp om over te steken.”

Het is zo’n punt dat door de groei van Moordrecht – aan de nieuwe wijk De Brinkhorst wordt volop gebouwd – een steeds groter wordende stroom aan verkeersbewegingen krijgt te verwerken. “Een paar jaar geleden 7500 per dag, geloof ik. En dat groeit naar 12.000, als De Brinkhorst afgebouwd is.”

Meppelink noemt het punt onoverzichtelijk en dat de maximumsnelheid is verlaagd van vijftig naar dertig kilometer per uur is een stap. Als automobilisten vanuit de polder het dorp naderen, krijgen ze te maken met vluchtheuvels, met als doel de snelheid in te perken. 

Dat heeft volgens Meppelink maar deels effect. “Uit een onderzoek van een onafhankelijk bureau bleek dat tachtig procent van de automobilisten zich aan de snelheid hield. Dat lijkt mooi, maar twintig procent rijdt dus te hard. Dan ga ik tellen en dan kom ik aan 1500 auto’s.” 

Volgens de gemeente voldoet het kruispunt aan de richtlijnen voor een weg waar dertig kilometer per uur mag worden gereden. Meppelink vindt dat er meer moet gebeuren. “Er waren eerst nog twee vluchtheuvels. Dat waren rustpunten in de weg bij het oversteken. Die kunnen wat mij betreft terug.”

Aan de hand van de vele ingevulde enquêtes maakte het CDA een kaart met de meest onveilige situaties in Zuidplas. Titel: ‘Inwoners wijzen de weg’. 

Meppelink: “Dat een verkeerssituatie op papier veilig is, wil niet zeggen dat de daadwerkelijke gebruikers dat ook altijd ervaren. De objectieve en subjectieve veiligheid kunnen behoorlijk uit elkaar liggen. Juist daarom is het zo belangrijk om goed te luisteren naar de bewoners, als ervaringsdeskundigen kunnen zij ons de weg wijzen. Je steekt niet over met statistieken, maar met je lijf en leden.”

Het gemeentebestuur heeft een actieplan ‘Prikker op de kaart’ opgesteld en werkt eraan om de onveilige verkeerspunten aan te pakken.


Deze productie is mede mogelijk dankzij een bijdrage van de provincie Zuid-Holland.

Samenwerkingspartners in deze serie zijn Hart van Holland, nieuwswebsite Gouwe IJssel Nieuws en Matimotion - luchtfoto’s en video’s.