Niet het gehele tracé van de A20 dat de gemeente Zuidplas in gedachten had, krijgt geluidssanering. Rijkswaterstaat heeft daartoe besloten.
Niet het gehele tracé van de A20 dat de gemeente Zuidplas in gedachten had, krijgt geluidssanering. Rijkswaterstaat heeft daartoe besloten.

Zuidplas ontstemd over besluit: A20 maar beperkt voorzien van geluidsscherm

Algemeen 670 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel – De gemeenteraad is uitermate teleurgesteld over het besluit van Rijkswaterstaat, om de A20 tussen het Cortlandt-aquaduct en de afrit Nieuwerkerk aan den IJssel maar beperkt te voorzien van geluidswerende maatregelen. 

Erik van Leeuwen

De geluidssanering van de A20 voor de aangrenzende wijk Zuidplas was door de VVD op de agenda gezet. De partij is niet de enige die ontstemd is over het besluit van Rijkswaterstaat om niet het hele tracé met de geluidswerende maatregelen te dekken, maar wilde van wethouder Jan Willem Schuurman opheldering hebben over eerder gedane uitspraken.

In een artikel op een lokale website zou Schuurman bij de ondertekening van de bestuurlijke overeenkomst voor verbreding van de A20, in 2019, hebben aangegeven dat het Nieuwerkerkse tracé op het gehele traject geluidsschermen zou krijgen.

Schuurman ontkende die uitspraken echter te hebben gedaan en had daarvoor ook artikelen uit kranten (waaronder Hart van Zuidplas) en het verstuurde persbericht uit het archief gehaald. “Daarin benadruk ik de urgentie van geluidsschermen, maar geef ik nergens aan dat die schermen er zeker zouden komen. Dat was toen niet het geval en nu helaas ook niet.”

‘Kwalijke situatie’
De gemeenteraad betreurt het besluit van Rijkswaterstaat. “Dit speelt al zolang de A20 er ligt. Het tast het woongenot van de inwoners van de wijk aan”, reageerde VVD-raadslid Jos Wiegman.

Paul van Drenth sprak van een ‘zeer kwalijke’ situatie. Hij trok ook de cijfers waarop Rijkswaterstaat de uitkomst baseert in twijfel. “Er zijn berekeningen gedaan, geen echte metingen.”

Wiegman vindt dat er iets moet gebeuren. “We mogen niet blij zijn met een half ei. Dat is net zoiets als een lege dop. Een geluidsscherm dat de helft van het traject bedekt, is niks.”

De wethouder wil Rijkswaterstaat aan de plicht houden om een onderzoek te doen naar de effecten van verbreding van de A20, die voor 2026-2028 op stapel staat. “Dit traject telt weliswaar al drie banen, maar als het stuk tussen Nieuwerkerk en Gouda wordt verbreed, doet dat ook iets met het verkeer hier. Het zal drukker worden”, voorziet wethouder Jan Willem Schuurman.

Betalen
Als Zuidplas een geluidsscherm over de hele lengte van het tracé zou willen, zal de gemeente zelf de portemonnee moeten trekken.

In de raad werden diverse ideeën geopperd om te kijken naar zogenaamde koppelkansen, bijvoorbeeld door zonnecollectoren in de geluidsschermen te plaatsen.