Logo hartvanzuidplas.nl
Volgens Zo!-directeur Ed Lugthart is het niet reëel om te denken dat de wachtlijsten zullen verdwijnen.
Volgens Zo!-directeur Ed Lugthart is het niet reëel om te denken dat de wachtlijsten zullen verdwijnen. (Erik van Leeuwen)

‘ZO! laten starten zonder extra geld, was een vergissing’

  •   keer gelezen

Zuidplas – Achteraf was het een fout om te denken dat Stichting Zuidplas Ondersteunt! -  kortweg ZO! - budgettair-neutraal van start kon gaan. Dat zei wethouder Daan de Haas vorige week bij de bespreking van de actuele stand van zaken van de stichting, die op 1 juli precies een jaar bestaat.

Door Erik van Leeuwen

“We hadden destijds een politiek idee, maar hoe dat idee in de praktijk tot stand moest komen, wisten we eigenlijk niet goed. Daar zijn we gaandeweg, met de nodige hobbels op de weg, achtergekomen”, vatte De Haas de oprichting van ZO! samen, waarbij hij namens het gemeentebestuur nadrukkelijk de hand in eigen boezem stak. “We hadden gedacht dat het samenvoegen van een paar organisaties geen extra geld zou kosten. Dat is een vergissing gebleken.”

Daardoor werd Ed Lugthart bij zijn aanstelling als directeur van de stichting met tachtig medewerkers en meer dan 250 vrijwilligers geconfronteerd met een gebrek aan backoffice: er was geen secretariaat en slechts voor acht uur financiële ondersteuning.

Coronamaatregelen
Lugthart gaf op 15 juni voor de commissie Samenleving met een presentatie vol zelfreflectie weer hoe het eerste jaar van ZO! is verlopen. “Toen we vorig jaar begonnen, zaten we midden in de coronamaatregelen. Iedereen werkte vanuit huis. Dat is niet het makkelijkste met een veranderingsprogramma.”

Stichting ZO! kreeg veel kritiek vanwege lange wachtlijsten en beperkte bereikbaarheid, en in de eerste maanden als nieuwe organisatie was de werkdruk hoog voor de medewerkers. Dat is nog steeds zo, maar de stichting heeft wel successen behaald, stelde Lugthart.

Hij liet de raadscommissie een foto van een giertank in een weiland zien. Dezelfde die hij zijn mensen toonde toen ze onlangs in een hutje op de hei waren. “Toen ik vroeg wat ze in deze foto zagen, zei een aantal: dat is de shit die we over ons heen hebben gekregen. Wat mij betreft staat die foto voor iets anders. Voordat er iets op het land kan groeien, moet je het bemesten. Zo zie ik ZO! ook.”

Volgens Lugthart heeft de welzijnsorganisatie al ‘megagrote’ stappen gezet in de ontwikkeling. De invoering van gecombineerde functies, waarbij medewerkers multifunctioneel inzetbaar zijn, is er één van. Dat functies op die manier ook aantrekkelijker worden, is volgens Lugthart ook een extra wapen bij het binnenhalen van nieuwe betaalde krachten.
Het verloop onder het personeel is beperkt, stelt hij. “We zien wel dat dat verloop in een bepaalde zorghoek zit. Dat is iets om aandacht voor te blijven houden.”

Inmiddels zijn voorgesprekken gevoerd met huisartsen, die in Zuidplas tachtig procent van de zorggevallen doorverwijzen. Er wordt beter samengewerkt met partners en per 1 september is ZO! niet langer tot half één telefonisch bereikbaar, maar tot laat in de middag.

Volop aandacht is er ook voor de wachtlijsten. Lugthart zei dat het niet reëel is om te denken dat die zullen verdwijnen. “Dat lukt niemand in Nederland, waarom ons wel?” Bovendien, zo stelde hij, is de doorlooptijd van een wachtlijst veel belangrijker. “Het gaat erom dat inwoners binnen drie weken worden geholpen.”
Hij riep de raad ook op om samen verantwoordelijkheid te dragen. “Voor ons voelt het alsof we in een glazen huis zitten: we worden van alle kanten bekeken. Dat vinden we prima, maar steun is ook belangrijk. Wij gaan door om beter en efficiënter te werken.” (Erik van Leeuwen)

Meer berichten