
Parkeren van tweede auto in Vijfde Dorp gaat geld kosten
Algemeen 779 keer gelezenZuidplas - Om het autobezit in het Vijfde Dorp te ontmoedigen wil de gemeente inwoners laten betalen voor een parkeervergunning voor hun tweede of derde auto. Met de opbrengst van de vergunningen wil het college investeren in het mobiliteitsconcept, zo staat in de nota van uitgangspunten.
Het parkeerbeleid in het Vijfde Dorp is een heikel onderwerp bij die nota, die deze maand in de raad de revue passeert. Plannen om een lage parkeernorm in te voeren voor het Vijfde Dorp kregen veel kritiek van een meerderheid van de raad. Raadsleden vrezen een parkeerchaos en een gebrek aan parkeerplaatsen in het nieuwe dorp, waarvan de eerste paal in 2025 de grond in moet gaan.
Onder die druk heeft het college inmiddels de norm aangepast, van 1,1 naar 1,3. De knieval valt in goede aarde bij de partijen die veel kritiek hadden op de lage parkeernorm. “Wij denken dat de norm van 1,3 nog te laag is, maar dit is realistischer dan wat eerder op tafel lag”, zegt VVD-raadslid Ferry van Wijnen. “In het begin van de bouw zullen er nog geen problemen zijn, omdat er al snel een parkeerhub is.”
Een van de ambities van het college is om in het Vijfde Dorp het autogebruik te reduceren met vijf procent. Deze zogenaamde modal shift, waarbij dat percentage een ander vervoermiddel kiest (fiets of openbaar vervoer), moet nu gehaald worden met parkeerregulering. Daarbij moeten bewoners een vergunning aanvragen voor hun auto’s. Voor één auto is die gratis, voor auto 2 en 3 moet betaald worden. Het college noemt dit beleid nodig om te voorkomen dat inwoners hun eerste auto verder dan 250 meter van hun woning moeten parkeren.
“We zijn zeker niet tegen het ontmoedigen van autogebruik”, zegt Van Wijnen. “Maar we leven wel in een tijd waarin mensen hun auto nog hard nodig hebben. Ik weet niet of het op kosten jagen van de automobilist de manier is. Bovendien zul je een goed alternatief moeten hebben. Hier gaan we nog een stevig woordje over spreken.” De SP zegt niet tegen een beleid met parkeervergunning te zijn. “In steden doen ze het al langer. Ik vind het niet erg”, zegt raadslid Jan Baas.