Afbeelding

'Ja! Ja!' voor HvH

Column PraatPaal 677 keer gelezen

In aanloop naar sinterklaasavond kwam ik op Facebook regelmatig hetzelfde plaatje tegen. Het stelde een krijtbord voor waarop een vraag-antwoordgesprek stond uitgeschreven: "Sinterklaas, waarom doet u uw inkopen niet in webwinkels als Bol of Zalando?" "Omdat het de lokale middenstand is die mijn intocht mogelijk maakt." Een warm pleidooi van Sint om decembercadeaus lokaal in te kopen. Mensen met hart voor hun dorpsgemeenschap liketen en deelden het bericht gul. Ik hoop dat jullie, beste lezers, net zo lokaal-lievend zijn met stickers plakken – áls het er straks op aankomt. Deze column (erger nog, deze krant) is namelijk in gevaar.
Er is nog niks besloten, maar wij kunnen wel alvast steun gebruiken. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) schildert onze krant af als papierafval, niet wezenlijk anders dan reclamefolders van grote ketens. In het kader van papierbesparing wil VNG met 'opt-in' een drempel opwerpen tegen de verspreiding van huis-aan-huisbladen als Hart van Holland. Nu geldt 'opt-out': wie geen krant wil, plakt een Nee-Nee-sticker op de brievenbus. Als gemeenten instemmen met 'opt-in', dan mag de krant alleen door brievenbussen met Ja/Ja-stickers worden bezorgd. In Utrecht is de kogel al door de krant: daar moet men nu extra actie ondernemen om lekker lokaal te lezen. Je hoeft geen econoom te zijn om onze angst te snappen: niet iedereen plakt Ja-Ja > afname bereik > afname advertenties > afname inkomsten om gratis krant professioneel te maken > gratis krant? Nee, einde verhaal!
Van papierverspilling is amper sprake; deze krant wordt gedrukt op papier dat tien keer gerecycled is. (De foto hiernaast doet mijn voorkomen dan ook geen recht; in het echt ben ik niet gerecycled en veel knapper.) In het kader van zuinigheid heb ik nog een goede tip: pak je (kerst)cadeaus in in oude Hart van Hollands. Dat is lokaal, origineel, gratis en zuinig!
'Opt-in' bedreigt ook de gratis nieuwsvoorziening. Je kunt nieuws halen bij de buren of via internet, maar het voordeel van Hart van Holland is dat ze voor iedereen is: ieder mens achter Moerkapelse, Moordrechtse, Nieuwerkerkse, Waddinxveense, Zevenhuizense brievenbussen behoort tot onze doelgroep. Deze krant bindt ons. Ze is dè plek voor informatie-uitwisseling over wat onze leefomgeving was, is en zou moeten zijn; ze is onderdeel van de democratie.
Wie gratis cadeaupapier te praktisch vindt en de democratische waarde van journalistiek te vaag, wil ik aanspreken op zijn/haar lokale trots. Hart van Holland begon als familiebedrijf in een schuur. Wij doen al veertig jaar ons best om te informeren, inspireren en vermaken door te schrijven over jouw politiek, vereniging, hobby, straat en dorpsgeschiedenis. Behalve middenstanders zijn het tenslotte inwoners die de dorpen leven geven; alle kanten van dat leven weerklinken op deze pagina's.
Vlak voor de feestdagen wil ik zeggen: koop niet alleen lokaal, lees ook lokaal. Roep uit volle borst 'Ja! Ja!' voor HvH. Wie dat hoort, weet wat hier échte verspilling is: brievenbusstickers.