Logo hartvanzuidplas.nl
<p>In &lsquo;rustig klein dorpje&rsquo; Oud Verlaat ziet deze lezer al jaren het sluipverkeer toenemen. En de snelheid ook.</p>

In ‘rustig klein dorpje’ Oud Verlaat ziet deze lezer al jaren het sluipverkeer toenemen. En de snelheid ook.

(Foto: archief)
Ingezonden brief

‘Gemeentebestuur heeft geen idee wat er speelt, al helemaal niet in Oud Verlaat’

  •   keer gelezen   Ingezonden

De heer Van Dongen schreef een ingezonden stuk in HvH van 16 juni. Ook ik ben, weliswaar als bewoner van Oud Verlaat, verkeersdeelnemer in de gemeente Zuidplas en ik ben het volstrekt met zijn bericht eens.

In 1989 ben ik in Oud Verlaat komen wonen; een rustig, klein dorpje net buiten Rotterdam, waar men nog naar elkaar omkijkt. Dit laatste is nog steeds zo, maar de rust is inmiddels heel ver te zoeken. We wonen in een recreatiegebied en begrijpen dat dat ‘s zomers veel mensen op de been brengt. Wat het grote probleem is, is het verkeer.

Rotterdam bouwt Nesselande, Zevenhuizen het Koningskwartier. Het merendeel van de mensen die daar wonen, zijn forensen. Zij moeten elke dag de wijk uit richting A20 of A12. Vooral het verkeer naar de A20 staat dagelijks vast op de provinciale weg naar Nieuwerkerk. Dan op de A20 zelf staat het weer vast. Aan uitvalswegen wordt niet gedacht en zeker niet gewerkt. 

De ‘oplossing’ is dus via Oud Verlaat. Dit probleem speelt al jaren. Ik heb dat eens aangekaart bij wethouder Hordijk, die het serieus nam en kwam kijken. Hij begreep het probleem en stuurde een verkeersdeskundige, die alle bezwaren en mogelijke oplossingen, van tafel veegde.

‘Bewoners moeten, als ze met de auto weg willen, de dijk omhoog rijden. Meestal gaat dat goed, maar vaak word je uitgescholden’

Voor alle wegen in Oud Verlaat geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, ook voor de Strandweg, behalve voor de Rottekade, waar nog steeds 50 mag worden gereden. De Rottekade is het smalste, bochtigste weggetje van Oud Verlaat. Fietsers, wandelaars, wielrenners, mensen op skeelers, scooters en helaas ook motoren maken het daar erg druk. 

Bewoners moeten, als ze met de auto weg willen, de dijk omhoog rijden. Meestal gaat dat goed, maar vaak word je uitgescholden. Dit laatste doen vooral wielrenners die te beroerd zijn om even vaart te minderen.

Op de Strandweg is er niemand die 30 rijdt. Ik heb het een keer gedaan om het uit te proberen, en toen werd ik toeterend ingehaald. Dit levert juist gevaarlijke situaties op.

Afgelopen week weer contact gehad met iemand van de vakgroep verkeer met het verzoek de Rottekade een 30 kilometerzone te maken en af te sluiten voor doorgaand autoverkeer, en de Strandweg een 50 kilometerzone te maken, en dan ook te handhaven door middel van het plaatsen van een camera. Reactie: allemaal erg ingewikkeld.

Wat is er ingewikkeld aan? Allemaal niet erg hoopgevend. Het gemeentebestuur werkt vanuit de stoel en heeft geen idee wat er in het dorp speelt, zeker niet in Oud Verlaat.

Fiets er wel eens door, was het commentaar. Luisteren naar bewoners is er niet bij.

  • Manna de Snoo, Oud Verlaat


Zoveel mensen, zoveel meningen  

Ingezonden brieven in Hart van Holland bevatten maximaal 350 woorden en moeten voorzien zijn van uw naam. 
De redactie behoudt zich het recht voor bijdragen te weigeren of in te korten.  

Redactie en uitgever zijn niet aansprakelijk voor de inhoud van ingezonden brieven, 
zowel in de print- en onlineversie als op sociale media van Hart van Holland.

Meer berichten