Albert Heijn maakt werk van een tweede super in Zevenhuizen.
Albert Heijn maakt werk van een tweede super in Zevenhuizen. Erik van Leeuwen

Weer enquête over supermarkt

Politiek 513 keer gelezen

Zevenhuizen - Voor de VVD is het supermarkthoofdstuk met het initiatief van Albert Heijn om in Zevenhuizen een winkel te openen, nog niet afgesloten. De partij heeft afgelopen week op 3500 adressen flyers uitgedeeld voor een enquête.

“We willen peilen hoe de inwoners denken over de situatie”, zegt Leendert Karreman, die zich als VVD-raadslid al langere tijd sterk maakt voor de komst van een tweede supermarkt in Zevenhuizen. “We zijn als VVD blij met het initiatief van Albert Heijn, die voor een locatie aan de Swanlaweg een omgevingsvergunning heeft aangevraagd. Maar daarmee is het voor ons nog geen gelopen race. De kous is nog niet af.”

De VVD betwijfelt of met de komst van Albert Heijn wordt voorzien in de grote behoefte, die uit een eerdere enquête onder inwoners van Zevenhuizen is gebleken. Uit onderzoek blijkt dat veertig procent van de Zevenhuizenaren de dagelijkse boodschappen buiten Zevenhuizen doet. “Wij vragen ons als VVD af of dat met de komst van Albert Heijn significant gaat veranderen. Wij denken van niet. Vandaar dat we bij het college aandringen op het vervolg van het onderzoek naar de locatie aan de Zuidplasweg.”

Het college en een meerderheid van de partijen in de gemeenteraad beschouwen het aangekondigde locatieonderzoek als overbodig, nu Albert Heijn werk maakt van een tweede super. De VVD vindt het stopzetten ervan te voorbarig. “We baseren ons daarbij op geluiden vanuit de samenleving. Om een goed beeld te krijgen van wat er leeft en wat Zevenhuizen graag wil, doen we deze enquête.”

Twee jaar geleden hield de VVD ook al een enquête, waarop een grote respons kwam. Een grote meerderheid van de bijna twaalfhonderd mensen die de enquête invulden, was toen voor een tweede super. 

De nieuwe enquête, die te vinden en in te vullen is op de website van VVD Zuidplas, gaat volgens Karreman wat dieper in op de materie. “We willen graag weten wat de effecten zijn van Albert Heijn op het consumentengedrag van de inwoners. Gaan ze straks wel hun boodschappen doen in Zevenhuizen of snoept Albert Heijn een marktaandeel af van Jumbo? We willen ook weten wat er gebeurt als er een discounter komt aan de Zuidplasweg. Zullen dan meer inwoners hun boodschappen in Zuidplas gaan doen?”

Karreman zegt eerlijk dat hij en de VVD bevestiging zoeken voor hun gevoel dat er een grote behoefte is aan een discounter in Zevenhuizen. “Op de eerste plaats hopen we op een grote respons op de enquête en een duidelijk beeld. De uitkomsten zijn wat mij betreft leidend voor onze inbreng in de gemeenteraad.”

Volgens Karreman is er in Zevenhuizen, ook als Albert Heijn er komt, voldoende ruimte voor een discounter. “De gemiddelde supermarktdichtheid ligt in Nederland op 260 vierkante meter per duizend inwoners. Ervan uitgaande dat Zevenhuizen binnen een paar jaar groeit naar twaalfduizend inwoners, betekent dat ongeveer drieduizend vierkante meter aan supermarktoppervlakte. Ik heb me laten vertellen dat Jumbo elfhonderd vierkante meter heeft.”
(Erik van Leeuwen)