Logo hartvanzuidplas.nl
Foto: archief

Raad wijst plan Verlengde Molengangpad af

  •   keer gelezen

Moerkapelle – De raad wijst voorlopig de plannen af voor de realisering van een fietspad aan de Moerkapelse kant van de Rottedijk. Het Verlengde Molengangpad kan beter over de westelijke kant, over het grondgebied van de gemeente Lansingerland, lopen, vinden de zeven partijen.

Door Erik van Leeuwen

Over het doortrekken van het fietspad van de Rottemeren naar het Bentwoud wordt al sinds 2013 gedacht en gesproken. Het recreatieschap Rottemeren heeft sinds 2016 zijn zinnen gezet op het oostelijke tracé, de kant van Moerkapelle.

Onder omwonenden van het pad, dat nu alleen gebruikt wordt door bestemmingsverkeer en voetgangers, is er grote ongerustheid over de mogelijke ontwikkelingen. Ook andere organisaties, de Alliantie Groenblauwe Rotte, wandelorganisatie Te Voet en de wandelwerkgroep Mooi Zuidplas, zien het niet zitten dat het een tweezijdig pad wordt en onderdeel wordt van het regionale fietsnetwerk. 

“Het is te smal”, zei Antoinette Micke, voorzitter van het Comité Rottedijk Veilig in de raadsvergadering van 9 februari. “Al het fietsverkeer gaat straks over deze weg. Wielrenners, snelfietsers, mountainbikers en scooters, ze racen langs je heen. Dat leidt tot verkeersonveilige situaties.”

De petitie die het comité is gestart, is inmiddels 335 keer ondertekend door mensen uit Moerkapelle en de wijde omgeving, waaronder Rotterdam en Zoetermeer.

Westelijk tracé
De verkeersveiligheid is de voornaamste reden van de gemeenteraad van Zuidplas om de twijfelen aan de haalbaarheid van het plan. Liever ziet de raad dat er een fietspad komt aan de kant van de gemeente Lansingerland.

In een motie aan het college werd daarom niet alleen opgeroepen om de zorgen aan het dagelijks bestuur van het recreatieschap over te brengen, maar ook om een verkenning uit te voeren naar het westelijke tracé.

Dat traject is een stuk duurder, maar dat is volgens wethouder Daan de Haas, die ook in het bestuur van het recreatieschap zit, niet de enige reden dat het oostelijke tracé de voorkeur krijgt. “Natuurlijk spelen financiën een rol, maar er zijn meer aspecten.” 

Zo zou de dijk aan de Bleiswijkse kant instabiel zijn en moet een omleiding worden gemaakt vanwege het gemaal aan die kant. “Beide tracés hebben plus- en minpunten”, zei De Haas. “We kunnen er echter ook niet omheen dat de recreatieve drukte op de Rottedijk toeneemt. Wij zijn ervan overtuigd dat de weg verkeersveilig kan worden ingericht. De weg is nú allesbehalve verkeersveilig.”

De petitie van het Comité Rottedijk Veilig is hier te vinden.

Meer berichten