Door woningbouw wordt nog meer verkeer verwacht op de Bredeweg. (tekst en foto: Erik van Leeuwen)
Door woningbouw wordt nog meer verkeer verwacht op de Bredeweg. (tekst en foto: Erik van Leeuwen)

Overbelaste rotonde onder de loep

Algemeen 1.070 keer gelezen

Zevenhuizen/Waddinxveen - De gemeenten Zuidplas en Waddinxveen kloppen aan bij de provincie, omdat zij vinden dat er iets moet gebeuren aan de verkeerssituatie op de N453 bij tuincentrum Van der Spek en industrieterrein De Glasparel.

De N453, ook wel Bredeweg, is een provinciale weg en daarom hebben Waddinxveen en Zuidplas de provincie nodig om aanpassingen te doen in de verkeerssituatie.

“We zien dat de verkeersafwikkeling heel erg moeizaam verloopt”, zegt Femke Vleij, wethouder verkeer van Waddinxveen. Vooral de rotonde bij tuincentrum Van der Spek loopt regelmatig vol. Op zaterdag staan er vaak lange files, maar ook op andere drukke momenten is het volgens automobilisten een ‘drama’. Vleij: “Ik heb het zelf één keer gewaagd om er op zaterdag langs te rijden. Het is niet te doen. Het stond echt muurvast.”

Heropening
Na de recente heropening van tuincentrum Van der Spek, dat flink is uitgebreid, is het fors drukker geworden. De twee rotondes op de N453, die ongeveer vijfhonderd meter van elkaar verwijderd zijn, krijgen enorm veel verkeer te verwerken. “Er moet iets gebeuren”, vindt Vleij dan ook.

Waddinxveen trok al eerder aan de bel. Toen die gemeente lucht kreeg van de uitbreiding van Van der Spek diende zij een zienswijze in bij gemeente Zuidplas, omdat men bang was dat de verkeersafwikkeling in het gebied in het geding zou komen. “We willen graag een goede ontsluiting houden vanaf die kant van Waddinxveen”, vertelt Vleij. “De verkeersstroom zal alleen maar toenemen in de toekomst.” Daarbij doelt ze op woonwijk Triangel, die nog lang niet af is, en nieuwe woonwijken die Waddinxveen nog krijgt: ’t Suyt 2 en Noordkade. “Alles en iedereen moet vanaf de snelweg over de rotondes heen.” Vleij is ook bang dat als er niets gebeurt, verkeer naar en van De Glasparel vastloopt. “Je wil niet dat vrachtwagens vaststaan. Dat is slecht voor de bedrijvigheid.”

Ook Zuidplas ziet in dat de verkeerssituatie bij het tuincentrum op langere termijn niet houdbaar is. “We maken nadrukkelijk de koppeling met alle andere ontwikkelingen in het gebied, vooral met het Vijfde Dorp”, zegt wethouder verkeer Daan de Haas.

“We hebben 13 februari met Waddinxveen om tafel gezeten. Daarbij hebben wij uitgesproken ons bij de provincie sterk te maken voor aanpassingen, waardoor het verkeer sneller kan doorstromen. Tegelijkertijd is afgesproken dat Waddinxveen het planologisch mogelijk gaat maken om een aansluiting te krijgen tussen Doelwijk I, dat op Waddinxveens grondgebied ligt, en Doelwijk II, dat wij als Zuidplas gaan ontwikkelen.”

Volgens De Haas ligt de focus vooral op de rotonde bij de toegang bij Van der Spek. “Wat er technisch moet gebeuren, zal afhangen van de uitkomsten van onderzoeken. Een grote rotonde? Verkeerslichten? Geen idee. Daar zullen de verkeersdeskundigen zich over moeten buigen.”