Nederlandse vlaggen bij een protest tegen de ROL in Nieuwerkerk aan den IJssel. (foto: archief HvH)
Nederlandse vlaggen bij een protest tegen de ROL in Nieuwerkerk aan den IJssel. (foto: archief HvH)

GroenLinks-PvdA: driekleur moet geen protestvlag worden

Algemeen 1.081 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel - De Nederlandse vlag moet niet het symbool worden van het verzet tegen de Regionale Opvanglocatie (ROL) in Nieuwerkerk aan den IJssel. Die boodschap draagt GroenLinks-PvdA uit met een flyeractie.

Door Erik van Leeuwen

De flyeractie, die afgelopen week in Nieuwerkerk aan den IJssel plaatsvond, is een reactie op de oproep via diverse kanalen door tegenstanders van de ROL. Inwoners werden opgeroepen om uit protest tegen de plannen voor een vluchtelingenopvang aan de Zuidplasweg, de Nederlandse vlag afgelopen zaterdag uit te hangen.

Met de actie ‘onze vlag is van ons allemaal’ zegt GroenLinks-PvdA een tegengeluid te willen laten horen. “Iedereen heeft het recht om te protesteren en als inwoners dat willen moeten ze dat ook zeker doen, maar wij vinden het niet gepast dat dat op deze manier gebeurt. Onze nationale driekleur staat voor nationale eenheid en andere belangrijke waarden als vrijheid, respect, onderlinge verbondenheid en verdraagzaamheid. Door de Nederlandse vlag te koppelen aan dit onderwerp wordt deze gebruikt voor verkeerde doeleinden”, reageert Martin Damen, fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA.
De actie wordt ondersteund door Zuidplas Tolerant. Initiatiefnemers Damen en Alicia Canbaz slaan in de tekst op de flyer een verzoenende toon aan. “Wij begrijpen dat er inwoners zijn die zorgen hebben. Daarom is het belangrijk dat we met elkaar in gesprek blijven, ook al worden we het niet eens over de ROL.”
Damen zegt het jammer te vinden dat de standpunten de afgelopen maanden zijn verhard. “We zouden juist met elkaar in gesprek moeten zijn om de voorwaarden van de ROL te verbeteren. Dat raakt nu helemaal ondergesneeuwd.”

Volgens hem is op het proces van de gemeente het nodige aan te merken, maar hij wijst er ook op dat Zuidplas vluchtelingen móet opvangen. “Inwoners moeten zich realiseren dat we uitvoering moeten geven aan de spreidingswet. Ik liep onlangs op de weekmarkt in Nieuwerkerk en werd daar door inwoners aangesproken. Als gemeente moet Zuidplas uitvoering geven aan de wet. We zeggen toch ook niet dat we de Wet op de jeugdzorg niet uitvoeren?”

Begin volgend jaar neemt de gemeenteraad een besluit over de vergunningsaanvraag van het COA voor de opvanglocatie voor maximaal driehonderd vluchtelingen aan de Zuidplasweg.

Uit de krant