De afbeelding bij de petitie, waarin de gemeenteraad wordt gevraagd de ROL mogelijk te maken.
De afbeelding bij de petitie, waarin de gemeenteraad wordt gevraagd de ROL mogelijk te maken.

Driehonderd handtekeningen voor ‘warme’ opvang in ROL

Algemeen 1.139 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel - Een petitie voor een warm welkom van vluchtelingen in de toekomstige Regionale Opvanglocatie (ROL) in het dorp Nieuwerkerk aan den IJssel, is de afgelopen week ruim driehonderd keer ondertekend.

Volgens mede-initiatiefnemer van de petitie en GroenLinks-PvdA-raadslid Martin Damen zijn er overwegend positieve reacties binnengekomen. “Er zitten ook berichten in de mail van mensen die het niet eens zijn met onze actie. Met hen gaan we, als ze er open voor staan, het gesprek aan. Niet om ze te overtuigen, maar wel om begrip te kweken voor elkaars standpunten. Onze ideeën komen meer overeen dan wij denken.”

De petitie wordt breed gesteund door maatschappelijke organisaties en ook raadsleden. De initiatiefnemers willen dat er met inwoners en gemeenteraad naarstig op zoek wordt gegaan naar een menselijke aanpak en willen niet weten van de splijtzwam die de opvanglocatie nu dreigt te worden. De organisatoren laten weten dat de actie nog een paar weken doorgaat. “We willen ook langs alle kerken en moskeeën in Zuidplas. Niet alleen om handtekeningen op te halen, maar ook om te praten over hoe de mensen daar denken over de komst van de opvanglocatie en welke rol zij kunnen spelen in een vriendelijk welkom.”
Damen zegt tegelijkertijd alle begrip te hebben voor de zorgen die inwoners van Nieuwerkerk hebben over de komst van de opvanglocatie aan de Zuidplasweg. “Het is ook belangrijk dat deze geuit en uitvoerig besproken worden. De zorgen zijn begrijpelijk - ze komen voort uit betrokkenheid bij Nieuwerkerk en uit de wens om goed te zorgen voor wat we samen hebben opgebouwd”, zegt hij.

De initiatiefnemers - naast Damen ook fractie-adviseur Alicia Canbaz van GroenLinks-PvdA en vertegenwoordigers van Zuidplas Tolerant - benadrukken dat Nieuwerkerk altijd een hechte gemeenschap is geweest: “Een dorp waar mensen elkaar groeten, helpen en kennen.” Alicia Canbaz: “Die kracht van samenleven willen we behouden. Als we elkaars zorgen serieus nemen én oog houden voor mensen die veiligheid zoeken, dan laten we zien wat Nieuwerkerk echt sterk maakt.” (Erik van Leeuwen)

Uit de krant