
Handtekeningen tegen overlast op Zevenhuizense Middelweg
Algemeen 424 keer gelezenZevenhuizen - Stichting Belangengroep Oud Verlaat heeft maandag handtekeningen van bewoners van de Zevenhuizense Middelweg en Hendrikseiland overhandigd aan wethouders Daan de Haas en Wybe Zijlstra. Met de actie vroegen zij aandacht voor de verkeersoverlast op de Middelweg die zij al meer dan tien jaar ervaren en die de afgelopen jaren volgens hen verder is toegenomen.
Met de overhandiging van de handtekeningen vragen bewoners het gemeentebestuur om maatregelen te treffen die sluipverkeer uitsluiten en de Middelweg alleen toegankelijk houden voor bestemmingsverkeer. Ze benadrukken dat de huidige situatie niet langer houdbaar is en vragen om structurele oplossingen.
De Middelweg in recreatiegebied Rottemeren ligt tussen de Rotte, de Zevenhuizerplas, de Willem-Alexander Baan, de Ringvaart en Nesselande. Aan het oostelijke deel van de weg, nabij de Rotte, staan zo’n tien woningen. Enkele jaren geleden is de wijk Hendrikseiland met zo’n veertig woningen gerealiseerd. Voor alle bewoners is de Middelweg de enige ontsluitingsroute naar publieke voorzieningen. Schoolgaande kinderen zijn daardoor dagelijks aangewezen op de smalle weg.
De verkeersdruk op de Middelweg nam al in 2013 toe, nadat de gemeente Rotterdam diverse knippen aanbracht op het door haar geannexeerde deel van de Wollefoppenweg. Hierdoor verviel de bestaande verbinding voor bewoners van Oud Verlaat en werd de Middelweg een logische alternatieve route voor doorgaand verkeer. Het probleem van het sluipverkeer op de Middelweg werd in 2021 erkend door Recreatieschap Rottemeren met het ‘Ontwikkelplan Landschapspark de Rotte’. Uitgangspunt is een autoluw landschapspark.
Sinds de openstelling van de Rottemerentunnel, vorig jaar, is de verkeersintensiteit volgens de bewoners opnieuw fors gestegen. “De Middelweg fungeert inmiddels als een drukke sluiproute tussen de A20 en A12 en tussen Rotterdam en omliggende gemeenten in het zuidelijke deel van het Groene Hart.”
Bewoners signaleren dat de Middelweg te smal is voor veilig tweerichtingsverkeer. Auto’s zouden onvoldoende aandacht hebben voor fietsers en wandelen tijdens de spits is volgens bewoners nauwelijks mogelijk. Verbreding van de weg is volgens hen niet haalbaar vanwege de smalle bermen en de aanwezigheid van een gasleiding.


















