'Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik', een stappenplan om leerlingen te helpen bij hun keuze voor een stageplek en loopbaan. (foto: Pixabay)
'Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik', een stappenplan om leerlingen te helpen bij hun keuze voor een stageplek en loopbaan. (foto: Pixabay)

Thorbecke VO: breed programma loopbaanoriëntatie

Algemeen Zuidplas groeit 535 keer gelezen

Zuidplas – ‘Window to the world’ heet het nieuwe project van het Thorbecke Voortgezet Onderwijs. Het moet de leerlingen van de school (mavo, havo en vwo) helpen bij de loopbaanoriëntatie. Nauwe samenwerking met het lokale bedrijfsleven is onontbeerlijk.

Door Erik van Leeuwen

Kees Molenaar is behalve docent economie vakcoördinator ondernemen op de mavo van het Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk. Samen met docent Arjan van Zanten maakte hij zich de afgelopen jaren sterk voor meer aandacht voor de beroepskeuze en dan vooral de weg ernaartoe. “Als je dertien- of veertienjarigen vraagt wat zij willen doen, zal een groot deel de wenkbrauwen ophalen en zeggen dat ze het niet weten. Daarom is het zo belangrijk dat je al vanaf de tweede klas aandacht hebt voor de beroepskeuze. Een stage van een week is ontoereikend”, weet Molenaar.

Daarom begon zijn school een paar jaar geleden met een andere, intensievere aanpak. Een aanpak die veel meer gericht is op het individu dan op het stage lopen zelf. “Voorheen kozen kinderen vaak voor stages die veilig waren. Bij bedrijven van hun ouders of bij activiteiten die ze in hun vrije tijd al deden, zoals bij sportverenigingen. Die stages misten diepgang en gaven leerlingen nauwelijks nieuwe inzichten.”

Om de loopbaanoriëntatie goed tot haar recht te laten komen, maakte Thorbecke een stappenplan. Molenaar: “Een plan dat uitgaat van de eigen ik: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik. Dat gebeurt aan de hand van een programma van drie jaar, met stages in het tweede en derde jaar, bedrijfsbezoeken en gastlessen op school door ondernemers. Op deze manier bouwt iemand voor zichzelf een dossier op dat helpt bij de keuze voor een stageplek en daarna voor de keuze van de vervolgopleiding.”

Daarin gaat het Thorbecke zeer fijnmazig te werk. “Dat betekent veel aandacht voor de sollicitatieprocedure – hoe verkoop je jezelf – en geen bedrijfsbezoeken met grote groepen van twintig of dertig leerlingen, maar veel kleinere groepen. En ook maar maximaal acht leerlingen bij gastlessen. Niet alle ondernemers praten makkelijk in grote groepen. We ontdekten dat we door de groepen kleiner te maken, een beter resultaat bereiken.”

En dat resultaat is dat leerlingen zich een beter beeld kunnen vormen van hun toekomst. “Hun stage in de derde klas is op dat dossier gebaseerd. Tijdens een stage moeten ze er vervolgens zelf achter komen of het iets is wat ze echt willen. Onze ervaringen zijn dat de ene leerling de bevestiging krijgt dat de gekozen richting de juiste is en dat de andere leerling ontdekt dat het niets voor hem of haar is. Daardoor is de kans kleiner dat leerlingen bij hun vervolgopleiding een mismatch hebben.”

Sinds enige tijd werkt Thorbecke samen met Rotary Zuidplas, dat contacten legt met het lokale bedrijfsleven. “We hadden al een aardig netwerk aan bedrijven, maar er kan altijd meer bij. We werken met Rotary Zuidplas met als doel gelijke kansen voor iedere leerling”, zegt Molenaar, die graag zou zien dat de aanpak van zijn school gemeentebreed plaats zou vinden. “Ik zou samenwerking met het Comenius College van harte toejuichen, maar ook met de basisscholen in Zuidplas. Hoe eerder bedrijfsbezoeken kunnen starten, hoe beter. Iedere leerling in Zuidplas moet gelijke kansen krijgen. En ik weet zeker dat ook de gemeente een belangrijke rol kan spelen.”

Deze productie is mede mogelijk dankzij een bijdrage van de provincie Zuid-Holland.
Samenwerkingspartners in deze serie zijn Hart van Holland, nieuwswebsite Gouwe IJssel Nieuws en Matimotion - luchtfoto’s en video’s.

Afbeelding