Logo hartvanzuidplas.nl
Tijdens de verlengde sluiting tijdens lunchtijd worden alvast de nieuwe bestellingen klaargezet.
Tijdens de verlengde sluiting tijdens lunchtijd worden alvast de nieuwe bestellingen klaargezet.

Werkdruk hoog bij medewerkers apotheek: ‘Een beetje begrip en geduld’

  •   212 keer gelezen

Zevenhuizen – Dankzij de getroffen maatregelen ter bestrijding van het coronavirus kunnen veel apotheken open blijven. Zo ook Apotheek Zevenhuizen-Moerkapelle, waar Hayel Köse en haar team in deze periode veel extra werk verzetten. 

Met de opgestelde ‘spelregels’ worden zowel de cliënten als het personeel beschermd tegen eventuele besmetting. “We vragen onze cliënten om begrip en geduld, het gaat nu allemaal anders.”

“Twee weken geleden zaten we wel even met de handen in het haar, net als veel andere apotheken in het land", zegt Hayel Köse van de apotheek aan de Dorpsstraat. 

"De meeste huisartsen sloten hun deuren en waren alleen open voor patiënten die vooraf een telefonische afspraak hadden, maar wij moeten wel de medicijnen blijven verstrekken. Wij hebben dus een aantal spelregels ingevoerd waardoor het allemaal zo soepel mogelijk blijft verlopen.”

Köse en haar team verzetten in deze crisisperiode veel extra werk, maar ze moeten dat met minder mensen doen. “Ook bij ons zijn mensen ziek of hebben kleine kinderen thuis waar geen opvang voor is, en om te voorkomen dat we nog meer uitval krijgen, pakken we alles aan.”

Een van de getroffen maatregelen is het sluiten van de uitdeelpost in Moerkapelle, die in hetzelfde gebouw gehuisvest is als de huisartsenpraktijk, die nu dicht is.

Pillenautomaat
Köse: "Voor mensen in Moerkapelle hebben we kluisjes waar ze hun medicijnen 24 uur per dag kunnen ophalen."

Een andere maatregel is dat de apotheek in de Dorpsstraat de deuren sluit tussen 12.00 en 14.00 uur. 

“Dit hebben we ingevoerd om achterstanden weg te werken, medicatie klaar te zetten en alles tussendoor te ontsmetten. We hebben schermen laten plaatsen om afstand te bewaren tussen patiënten en medewerkers en hebben de publieksruimte zoveel mogelijk leeggehaald”, legt Köse uit.

Lange rijen in de winkel; dat kan niet in deze periode. Het aantal mensen dat de winkel binnen mag is dan ook gereduceerd tot drie. 

Cash betalen is er ook niet bij, iedereen wordt verzocht met pin te betalen en herhaalrecepten ontvangen de medewerkers van de apotheek bij voorkeur alleen nog telefonisch. “Zo zorgen we ervoor dat de doorstroming goed blijft.”

Bezorger 
De bezorger van de apotheek maakt overuren. Bijna alle medicatie voor oudere patiënten en mensen die ziek zijn en de deur niet uit mogen of kunnen, wordt bezorgd. “Uiteraard is de bezorger goed geïnstrueerd”, benadrukt Köse.

Hulpvaardige scholieren inzetten om de bezorger te ontlasten overweegt ze vooralsnog niet. “We willen geen enkel risico nemen bij onze kwetsbare patiënten.”

Aan hygiëne wordt – uiteraard – heel veel aandacht besteed.

“Achter de balie werken onze medewerkers met handschoenen. Mondkapjes hebben we niet, die zijn schaars en heel hard nodig voor zorgverleners in ziekenhuizen, zorginstellingen en huisartsen. Wij adviseren mensen om thuis de handen goed te wassen en eventueel te ontsmetten na een bezoek aan de apotheek.”

Hamsteren
De extra werkdruk wordt ook veroorzaakt doordat mensen preventief veel medicijnen inslaan. Dat is vooralsnog niet nodig, meent Köse.

“De eerste weken waren het vooral paracetamol en thermometers die gehamsterd werden. Nu wordt ook chronisch medicatie besteld terwijl mensen voldoende in huis hebben, soms zelfs voor meer dan twee maanden.”

Het dreigende tekort aan geneesmiddelen, waar apotheken de afgelopen jaren veel mee te maken hebben gehad en achter de schermen op hebben kunnen lossen, kan met deze crisis echter weer de kop opsteken.

“We moeten er nu wel extra alert op zijn dat er geen problemen komen, zeker voor de kwetsbare groep.”

Lippenbalsem
‘Kom niet onnodig naar de apotheek’; die oproep wil Köse nog graag even doen.

“Onze aandacht moet nu vooral gaan naar het verstrekken van medicijnen die bij een crisissituatie horen. Daar hoort advies over deodorant of lippenbalsem bijvoorbeeld niet bij.”


* Wilt u graag uw mening geven? Word dan lid van ons burgerpanel TipZuidplas.

Meer berichten