Rob Rosbergen en molenaar Gauke Weg met het cadeau van de gemeente. (foto en tekst: Erik van Leeuwen)
Rob Rosbergen en molenaar Gauke Weg met het cadeau van de gemeente. (foto en tekst: Erik van Leeuwen)

Molen Windlust wil verder, maar voelt de gevolgen van corona

Algemeen 411 keer gelezen

Nieuwerkerk aan den IJssel – Molen Windlust vierde na een uitstel van vier maanden zaterdag het feit dat het monument nu vijftien jaar geopend is voor publiek. “We moeten onze cultuur goed bewaren”, zei wethouder Jan Willem Schuurman. Dat gaat echter niet vanzelf.

De wethouder kwam niet met lege handen. Na een korte toespraak overhandigde hij secretaris en interim-voorzitter Rob Rosbergen van de stichting die Molen Windlust beheert, een traplopende steekwagen. Rosbergen op zijn beurt schoof het cadeau door naar Gauke Weg, één van de molenaars. “Dat scheelt weer tillen”, reageerde Weg. “Die zakken tarwe wegen 25 kilogram.”

Achter de molen schuilt een sterke groep vrijwilligers. Dat de wieken van de molen er zaterdag weer lustig op los wentelden, is geen automatisme. Om de begroting sluitend te krijgen zijn inkomsten nodig, zo’n drieënhalfduizend euro per jaar. Corona sloot de weg naar die inkomsten echter voor een groot deel af. De molen was lang gesloten voor publiek. “Het malen van meel en de verkoop ervan ging door, daardoor hebben we nog vijf-, zeshonderd euro kunnen verdienen en zijn de inkomsten niet helemaal stilgevallen”, reageerde Rosbergen. “Maar financieel is corona een ramp. Met nauwelijks inkomsten kunnen we het maar anderhalf, twee jaar uithouden. Heel veel reserves zijn er niet.”

Rosbergen heeft goede hoop dat de molen een graantje kan meepikken van het geld dat vanuit Den Haag naar de gemeenten is gegaan om cultureel erfgoed te steunen in deze tijd. “We doen zelf ook van alles. We proberen nieuwe sponsors te vinden en trachten ook met andere acties wat geld te verdienen.” Zo was zaterdag voor het eerst ‘eigen bier’ te koop. “Eigen bier is het niet, wel hebben we een eigen etiket”, corrigeerde Rosbergen onmiddellijk. “Het komt van een Belgische bierbrouwer.”

De lege portemonnee weerhoudt de stichting Molen Kortenoord er niet van om ideeën te bedenken voor de toekomst. Rosbergen: “Veel ouderen zijn minder mobiel. Die doelgroep willen we ook laten kennismaken met de molen.” Er wordt gedacht aan een app. “We zoeken een bouwer die het voor een schappelijk prijsje kan maken.”