Logo hartvanzuidplas.nl
<p>Johan Helmer hoopt dat hij toch nog aangesloten zal worden op het glasvezelnetwerk: &quot;Het is de toekomst.&quot;</p>

Johan Helmer hoopt dat hij toch nog aangesloten zal worden op het glasvezelnetwerk: "Het is de toekomst."

(Myriam Dijck)

‘Gedesillusioneerd’ door glasvezelcampagne

  •   keer gelezen

Moerkapelle – Het was een schop tegen het zere been van Johan Helmer: een enorm reclamebord van Delta Fibre Networks in de berm naast het Noordeinde in Moerkapelle. Het bord staat nabij zijn woning, waar pas een brief van Delta op de mat viel, waarin stond dat de glasvezelaansluiting aan Helmers neus voorbij zou gaan. “Wij zijn compleet gedesillusioneerd.”

Met het bord promoot Delta zijn campagne om een glasvezelnetwerk aan te leggen in de kernen van Moerkapelle en Zevenhuizen. Drie jaar eerder richtte Delta zich nog enkel op het buitengebied, waar Helmer woont, met de campagne Glasvezel Buitenaf.

Tijdens een informatieavond in 2018 beloofde Delta dat er langs elk huis in het buitengebied glasvezel zou komen als minimaal 50 procent zich zou aanmelden. Volgens Helmer werd dit percentage ruim gehaald, maar liet de aansluiting op zich wachten. “Bij het bruggetje langs het Noordeinde liggen al tijden kabels, maar er gebeurt niks mee. Alles is vertraagd.”

Eind vorig jaar kreeg Helmer bericht van Delta: zijn huis wordt niet aangesloten omdat een buurtbewoner geen toestemming zou geven om het erf open te breken. Volgens Delta kunnen ze daardoor de kabel niet aanleggen.
Helmer, die ook voor PvdA/GroenLinks in de gemeenteraad zit: “Blijkbaar kunnen ze hun beloftes niet waarmaken.”

Dat Delta vervolgens besloot om een reclamebord voor de huidige campagne juist op deze plek te zetten, noemt Helmer ‘echt kwalijk’. Daarnaast wijst hij erop dat in de Telecommunicatiewet staat dat er bij de aanleg van netwerkkabels een gedoogplicht voor landeigenaren geldt. “Het is geen makkelijk tracé, dat geef ik toe, maar dat het onmogelijk is geloof ik niet. Het gaat gewoon om kosten.”

In Nederland zijn verschillende partijen die glasvezelnetwerken aanleggen. KPN en Ziggo zijn vooral actief in de steden en Delta richt zich op de buitengebieden. Exploitanten zijn vrij om dit op eigen initiatief te doen, hier is vanuit de overheid geen directe sturing op.

Om de aanleg te stimuleren, heeft gemeente Zuidplas vorige maand extra regels vastgesteld. Hiermee kan de gemeente onderhandelen over de ‘degeneratievergoeding’ die aan de gemeente betaald moet worden wanneer exploitanten sleuven graven voor kabels. Via het verlagen van deze kosten hoopt Zuidplas aansluiting van elk huishouden in de gemeente te kunnen afdwingen. Onderhandelingen moeten nog starten. Een woordvoerder van de gemeente: “We zien als gemeente veel voordelen voor onze inwoners als het gaat om toegang tot glasvezel.”

Momenteel loopt er een wervingscampagne van Delta voor de kernen van Zevenhuizen en Moerkapelle. Als minimaal 20 procent van de huishoudens een nieuw jaarcontract afsluit, belooft Delta langs álle huizen glasvezelkabels aan te leggen. De campagneperiode loopt tot 2 februari. Stappen huishoudens later in, dan rekent Delta 650 euro aansluitkosten per adres. In de buitengebieden zijn de aansluitkosten 1000 euro.

Woordvoerder Marcel Dekker: “Na een jaar is iedereen vrij om weer over te stappen. Maar wij verwachten natuurlijk dat men zal blijven vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van glasvezelinternet.”

Dekker vervolgt dat het glasvezelnetwerk van Delta in principe een ‘open’ netwerk is waar iedere internetaanbieder gebruik van zou kunnen maken. Op dit moment laat Delta slechts een vijftal aanbieders toe. (Myriam Dijck)

Meer berichten